Volgens analisten van SNS Securities gaan T-Mobile en Vodafone hun abonnementen ook in prijs verhogen.
De abonnementen die KPN begin deze week bekend heeft gemaakt zijn ingeslagen als een bom. Op vele forums en websites zijn honderden reacties te lezen op het besluit van KPN om de abonnementen fors duurder te maken. Wij hebben nog geen enkele positieve reactie gelezen en het overgrote deel van de huidige KPN klanten die reageren op de diverse websites zegt over te stappen. De hoop was dat KPN het verstand verloren was en de grip kwijt was geraakt.
Jammer maar helaas, maar volgens analisten van SNS Securities zijn ook T-Mobile en Vodafone van plan de prijzen te verhogen. Nu heeft een prijsverhoging twee kanten. Van de ene kant moeten toenemende kosten voor 3G aanleg en onderhoud ergens van betaald worden en is dit een manier om dat te doen. Van de andere kant hebben providers te lang te weinig gevraagd voor hun mobiele abonnementen. Daardoor zijn er te weinig inkomsten gegenereerd en die gemiste inkomsten worden nu op de klanten verhaald. De prijzen zullen dus vrijwel zeker omhoog gaan, maar het is dus de vraag hoeveel het zal stijgen. We mogen hopen dat de prijzen en abonnementen niet zo uit hun verband worden gerukt zoals KPN dat gedaan heeft.
Vanaf september zul je, wanneer je je abonnement verlengt of een nieuw abonnement aanvraagt, zo’n 10 euro extra betalen per maand vergeleken met de huidige abonnementen. Ook krijg je, naast de extra kosten, minder MB’s in de databundel.
De reden dat providers hun prijzen verhogen is omdat er een capaciteitstekort is op het 3G netwerk. Hierdoor moet de capaciteit verhoogd worden en dat brengt extra kosten met zich mee. Veel klanten twijfelen echter aan die reden en denken dat de verhoogde kosten een compensatie zijn voor het mislopen van kosten uit bellen en sms’en. Sms’en is bij veel mensen vervangen door Whatsapp (wat via mobiel internet gaat) en tegenwoordig wordt steeds meer contact gelegd via bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Als providers het gebruik via mobiel internet willen ontmoedigen en het gebruik van bellen en sms’en juist willen aanmoedigen, is het vreemd dat de kosten voor beide diensten omhoog gaan. Veel mensen dachten namelijk dat internet inderdaad duurder zou worden, maar dat bellen en sms’en juist goedkoper zou worden. Dit is echter niet zo, aangezien de prijs in het algemeen omhoog gegaan is. Het is nu dus nog de vraag wat T-Mobile en Vodafone gaan doen. Verder zal ook Telfort haar prijzen waarschijnlijk gaan verhogen en de kans is groot dat veel andere providers ook die weg op gaan.