Mobiel internet, een fenomeen wat steeds meer ingeburgerd raakt. Er zijn steeds meer mensen die het gebruiken en het aantal gebruikers blijft snel groeien. CBS heeft nu nieuwe cijfers bekend gemaakt over het aantal gebruikers.
Waar in 2007 nog maar 8% van de internetgebruikers toegang had via een mobiel netwerk, heeft in 2010 al ruim 20% van de internetgebruikers toegang via een mobiel netwerk. Een flinke stijging die vooral te verklaren is door de enorme stijging in het gebruik van smartphones. In 2007 kwam de eerste iPhone uit, wat voor een schokgolf heeft gezorgd op het gebied van smartphones. In eerste instantie had T-Mobile het exclusieve recht op de verkoop van Apple’s eerste smartphone, maar tegenwoordig biedt elke provider zowel de iPhone aan als smartphones van vele andere fabrikanten. In 3 jaar tijd is het gebruik van mobiel internet dus van 8 naar 20% gegaan, mede dankzij de smartphones.
Als we naar leeftijden kijken, dan maakt bijna de helft van de 12- tot 25-jarige internetgebruikers gebruik van een mobiel toestel. Bij de 24- tot 44-jarige internetgebruikers ligt dit aantal op 40%. Als we naar alleen naar het gebruik van mobiel internet op een mobiele telefoon kijken, dan zitten de 12- tot 25-jarige op ongeveer 30%. De 24- tot 44-jarige zitten iets lager. Voor de overige leeftijden en cijfers kun je het grafiekje hieronder bekijken.
Naast de enorme groei in gebruikers blijft het mobiele internet zelf ook constant veranderen. En dan niet zozeer het internet zelf, maar de manier van aanbieden. Door de komst van mobiel internet zijn er bijvoorbeeld alternatieven gekomen op bellen (Skype) en sms’en (Ping en Whatsapp). Daardoor lopen de providers weer geld mis en dat resulteert weer in minder winst. Minder winst betekent op zijn beurt weer dat de inkomsten van de provider verminderen en dát zorgt er weer voor dat aandelen op den duur minder waard worden. Uiteindelijk komt het erop neer dat aandeelhouders een stijgende lijn willen zien qua winst, en dat zorgt voor constante veranderingen in abonnementen. Zo had je eerst vaak een FUP (Fair Use Policy) wanneer je een abonnement afsloot, maar tegenwoordig zie je bij vrijwel elke provider een datalimiet. Hoe hoger de prijs per maand, hoe hoger de datalimiet. Ook heeft KPN een tijd terug het plan geopperd om extra abonnementskosten te vragen voor het gebruik van bijvoorbeeld Skype, Whatsapp en Youtube vanwege het ‘zware’ dataverbruik.
Dat plan van KPN is uiteindelijk niet doorgegaan omdat op het laatste moment netneutraliteit in de telecomwet werd opgenomen. Die wet zegt in feite: data is data, ongeacht het gebruik. 1Mb is 1Mb, of je het nou voor Skype, Whatsapp, Youtube of gewoon voor websites gebruikt. Providers mogen daarom geen extra kosten in rekening brengen voor het gebruik van specifieke apps. Nu zullen providers echter op een andere manier de gemiste inkomsten moeten verhalen op de klanten. Van KPN is al bekend dat ze in de zomer met nieuwe abonnementen komen en andere providers kijken eveneens naar alternatieve oplossingen voor het welbekende probleem.
Uiteindelijk is het een feit dat mobiel internet razendsnel de telecomwereld onveilig maakt. Gebruikers raken er steeds meer aan gewend, steeds meer mensen zijn erin geïnteresseerd, maar tegelijkertijd zoeken providers naar manieren om er meer geld aan te verdienen om bijvoorbeeld gemiste sms en telefonie kosten te dekken. Het wordt dus interessant om te zien hoe alles gaat lopen.