Maandag kwamen de eerste berichten binnen van een storing op de Blackberry servers en wat later leek het probleem opgelost. Nu zijn de problemen er echter nog steeds en sinds gisteren werkt het allemaal niet meer zoals het hoort.
De eerste berichten van een nieuwe storing kwamen binnen via Twitter terwijl RIM nog niks bevestigd had. De storing is vooral merkbaar in Europa, het Midden Oosten, Afrika, India, Brazilië en Argentinië. Gebruikers kunnen daardoor trager internet ervaren, al kan het ook zijn dat het internet het helemaal niet doet. Ook de email en Ping service werken niet meer. Alle problemen komen doordat veel data van Blackberry toestellen via de BIS (Blackberry Internet Service) server lopen. Later heeft Blackberry fabrikant RIM aangegeven dat de problemen komen door een defecte ‘core switch’. Het systeem zou bij problemen terug moeten vallen op een backup switch, maar dit is niet gebeurd. Daardoor zijn er grote data-achterstanden ontstaan en die moeten weggewerkt worden. Hierdoor kunnen de internetdiensten veel achterstand oplopen.
De problemen zijn waarschijnlijk later vandaag weer opgelost en onder andere T-Mobile geeft aan dat de data-achterstand langzaam maar zeker weggewerkt wordt. Nog even geduld dus en dan kun je weer naar hartelust Pingen, e-mailen en internetten!
Update 17:28 – Op Twitter is te lezen dat onder andere KPN meldt dat de problemen volgens RIM verholpen zijn. Er kan nog vertraging zijn bij het verzenden van berichten, maar verder werkt alles weer naar behoren. Je kunt nu dus weer Pingen, e-mailen en internetten (als het goed is)!