Nokia Asha en Lumia, onze conclusies van “Nokia World 2011”

Vanmorgen om 10 uur (Nederlandse tijd) vond het Nokia World 2011 evenement plaats. Veel aankondigingen (al was er al voldoende gelekt om te weten wat ons te wachten stond) en veel gedurfde uitspraken van Nokia. Wat voor indruk heeft het evenement bij ons achtergelaten? Dat lees je in dit bericht!

nokiaworld logoTen eerste: wat hebben we allemaal gezien? De Nokia Asha lijn is geïntroduceerd. Deze toestellen draaien op het besturingssysteem Symbian van Nokia, S40. De toestellen zijn relatief goedkoop en richten zich duidelijk niet op het high-end segment van telefoons. De Asha 200 en 201 hebben de formfactor die bekend is geworden door Blackberry. De twee toestellen hebben dus een wat kleiner scherm en een volledig QWERTY toetsenbord. De Asha 300 en 303 zijn wat duurder en hebben ook een wat groter scherm. Wel heeft de Asha 3XX lijn nog steeds een QWERTY toetsenbord onder het scherm, maar dan wat kleiner.

Asha_201

httpv://www.youtube.com/watch?v=C69EkdBRbDk

Ook de Lumia serie is aangekondigd. De Lumia 800 en 710 zijn de eerste Nokia toestellen die draaien op Windows Phone 7. De Lumia 800 is voor ons het meest interessant, aangezien dat (voorlopig) het enige Lumia toestel is dat naar Nederland komt. Zoals gezegd draait de telefoon op Windows Phone, en wel WP Mango. Verder zit er een single-core 1GHz processor in, 512MB-RAM geheugen, 16GB opslaggeheugen en heeft het toestel een 8MP camera. Het scherm is een 3,7 inch Amoled scherm. De Lumia 800 zal naar verwachting 17 november verschijnen in 6 landen, waaronder Nederland. Tijdens de presentatie van de Lumia 800 werd ook een érg gedurfde uitspraak gedaan. Volgens Nokia is de Lumia 800 het eerste ‘echte’ Windows Phone toestel. De spreker zei dat het design en de materialen van de Lumia een perfecte aanvulling zijn op het innovatieve en frisse ontwerp van Windows Phone.

Lumia 800Lumia 710

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=Ja53mZ6l8fQ

Als laatste werd er een boekje open gedaan over de marketing campagne van Nokia. De campagne zal zich richten op de Lumia toestellen en moet de wereld ‘veroveren’. Het doel van Nokia is om mensen aan te zetten om foto’s en nieuws te verspreiden. Zo gaat Nokia mensen inzetten als “Live Tiles” (die we kennen van Windows Phone) en worden er allerlei publieke acties georganiseerd zoals bushokjes die veranderd worden in sauna’s (qua uiterlijk) en DJ’s die in het openbaar plaatjes gaan draaien. Mensen gaan vervolgens foto’s maken en die delen via Facebook, Twitter, Whatsapp, BB Messenger, iMessenger, etc. Op die manier wil Nokia zich in the picture werpen. Hun doelgroep is hoofdzakelijk de midden twintiger, met de volgende reden: de midden twintiger is niet loyaal aan een merk, wil graag ontdekken en is nieuwsgierig naar nieuwe dingen. Om die redenen denkt Nokia dat ze een grote slag kunnen slaan met hun grootse marketing campagne, die de slogan ‘Experience the amazing everyday’ draagt. Nokia zegt vandaag opnieuw geboren te zijn. Een nieuwe start, een nieuw begin, een nieuw Nokia.

httpv://www.youtube.com/watch?v=3AO__3YV9Is

Dat was het Nokia World 2011 evenement in een notendop. Wat vinden wij er nou van? Nieuwe toestellen, twee besturingssystemen, gedurfde uitspraken en een gigantische marketing campagne. Ten eerste de nieuwe toestellen. De Asha serie laten we eigenlijk al meteen langs ons heen gaan. Dat soort toestellen kennen we allang en dat soort toestellen zijn nou net de reden dat Nokia niet meer mee kan met de ‘grote jongens’. Symbian (S40) als besturingssysteem legt het nou eenmaal af tegen Android, iOS en Windows Phone. Nu heeft Nokia wel aangekondigd dat Whatsapp en Angry Birds hun weg hebben gevonden naar S40, maar twee leuke apps maken geen besturingssysteem. Een gevalletje too little, too late dus. Nu moeten we er wel bij vermelden dat de Asha serie een budget serie is, maar onze ogen zijn meer gericht op het high-end segment van Nokia, het segment dat het merk weer terug op de kaart moet zetten.

En dan komen we bij de Windows Phone toestellen. Nokia is duidelijk erg enthousiast over de samenwerking met Microsoft en we hebben de speakers hier regelmatig zachter moeten zetten tijdens de livefeed van de persconferentie. De hoofdtelefoon (en ster van de show) voor ons is toch wel de Lumia 800. Een high-end Windows Phone smartphone met de herkenbaarheid van Nokia. Het is een mooi ogend toestel en het design kennen we uiteraard al van de Nokia N9. Wel zei Nokia iets wat ons even twijfelachtig liet kijken: de Lumia 800 is het eerste echte Windows Phone toestel! Volgens Nokia zelf komt dit omdat het design en de materiaalkeuze van Nokia naadloos samengaat met het Windows Phone OS. Maar betekent dit dat de Lumia 800 het eerste echte Windows Phone toestel is? Nee.

httpv://www.youtube.com/watch?v=MZ-9NHPgdL0

Microsoft en Nokia hebben elkaar de hand uitgereiktHet is natuurlijk een mooie samenwerking, Microsoft en Nokia, maar is dit ook een gevalletje too little, too late? Natuurlijk kent zo’n beetje iedereen Nokia. Veel mensen hebben ooit met een Nokia rondgelopen en veel mensen hebben fijne herinneren aan bijvoorbeeld de Nokia 3310 en de Nokia 6310. Maar dat is het Nokia van vroeger. Het Nokia van nu richt zich op meerdere besturingssystemen en brengt toestellen uit die het net niet meer zijn. Aan alle kanten wordt het eens zo sterke Nokia ingehaald door de concurrentie. Ze lopen achter wat betreft hardware en hun Symbian besturingssysteem legt het af tegen Android en iOS. Het is dus een logische stap om in zee te gaan met Microsoft. Windows Phone is immers een nieuw besturingssysteem met alle elementen om succesvol te worden. Een compleet nieuw uiterlijk, volledige integratie van sociale netwerken en veel apps in ontwikkeling. Windows Phone doet het echter ook nog niet bepaald goed, dus ook voor hun een logische stap om met Nokia in zee te gaan. De partijen hebben elkaar nodig.

Nu kan dit verhaal twee kanten op gaan: het kan zijn dat de samenwerking een daverend succes is en dat Nokia samen met Windows Phone de markt gaan veroveren. Het kan ook zo zijn dat mensen het vertrouwen in Nokia kwijt zijn geraakt. En Windows Phone? Dat kennen ze niet goed. Nee, dan maar een iPhone nemen of een HTC of Samsung met Android. Ook Nokia weet maar al te goed dat het twee kanten op kan gaan en pakt dus flink uit met een enorme marketing campagne, waarbij ze spreken over een ware invasie. Overal Live Tiles, overal Nokia, overal reclame. Het worden dus spannende tijden, want de doelgroep waar ze zich voornamelijk op richten is dan misschien niet loyaal aan één merk; diezelfde doelgroep weet ook maar al te goed hoe Nokia het de afgelopen jaren gedaan heeft. Verouderde toestellen en veel problemen. Weet Nokia die gedachtegang te doorbreken en weet Nokia mensen weer enthousiast te krijgen voor hun toestellen? We gaan het de komende maanden zien. Wij houden in ieder geval ons hart vast, want ook al is de Lumia 800 een prachtig toestel en is Windows Phone een verfrissend OS met alle kenmerken om populair te worden, wij denken dat het het allemaal weer nét te laat is. Too little, too late dus.