Nóg duurder? Ja, als het aan KPN ligt wel. Tegenover Emerce heeft directeur Consumenten Marco Visser daarover een aantal uitlatingen gedaan. Wij worden er niet echt warm van en veel klanten van KPN waarschijnlijk ook niet.
Volgens Visser is het consumentengedrag aan het veranderen. Nu is datagebruik hoofdzaak, terwijl bellen en sms’en steeds minder belangrijk wordt. Daar horen volgens de beste meneer andere tarieven bij. “We zijn als een trein waar steeds meer mensen opspringen, maar wij hebben moeite om die trein vooruit te krijgen. We moeten wekelijks miljoenen spenderen om de capaciteit uit te breiden” aldus Marco Visser. Volgens hem moeten telecomaanbieders meer gaan vragen voor de diensten en producten. Een gratis telefoon bij je abonnement? Als het aan Visser ligt is dat binnenkort voorbij, want “…alleen bij maandelijkse bedragen van 40 euro kunnen we de investeringen terugverdienen”.
40 euro per maand een minimum om investeringen terug te verdienen? Dan mag deze beste meneer ons wel eens uitleggen waarom het in verschillende landen om ons heen in sommige gevallen véél goedkoper kan. Daar houden de uitspraken van Marco Visser echter niet op, want volgens hem begrijpen de klanten de kostenstijgingen niet: “logisch, want die wil lekker kunnen internetten, maar de Nederlander is tegenwoordig dag in dag uit aan het communiceren.” Ook is Visser niet blij met de toevoeging van netneutraliteit in de Nederlandse wet. Volgens hem betaald iedereen nu voor de personen die bijvoorbeeld voip gebruiken, en dat is niet te bedoeling. Volgens Visser heeft netneutraliteit de mogelijkheden eerder beperkt dan verruimd.
Dus wat heeft de directeur Consumenten van KPN nou eigenlijk gezegd? Dat klanten het kostenplaatje niet begrijpen, dat ze gewoon lekker willen communiceren en dat ze momenteel hun kosten niet kunnen dekken. Maar gaat dit verhaal nou echt over het niet kunnen dekken van kosten of wordt er onvoldoende winst gemaakt in de ogen van KPN? In het derde kwartaal van dit jaar had KPN een tegenvallende winst, want die bedroeg ‘maar’ 368 miljoen euro netto, zo’n 9,4% lager dan een jaar eerder. Het probleem met KPN is dus dat ze minder winst maken, en dat kan natuurlijk niet. Winst moet altijd een stijgende lijn hebben, met iets minder wordt geen genoegen genomen. En klanten begrijpen de kostendekking niet? Misschien, maar wat klanten wél heel goed begrijpen is dat ze niet teveel willen betalen. KPN is momenteel al erg duur en als ze niet nog minder winst willen maken moeten ze de prijzen juist niet gaan verhogen, want dan vertrekken veel klanten gewoon.
Het is nu even afwachten wat de concurrentie doet, want als KPN de kosten niet kan dekken dan kunnen T-Mobile en Vodafone dat logischerwijs wellicht ook niet. Of ligt het probleem bij KPN zelf? Ben je overigens benieuwd naar prijzen in de landen om ons heen? We hebben er een hele tijd terug even naar gekeken en ook NOS.nl heeft er een artikel over geschreven.
Bron: Emerce.nl