RIM, de fabrikant van Blackberry. Eens een enorm waardevol bedrijf met veel succes op zakelijk gebied, maar nu zit het in een neerwaartse spiraal waar ze maar niet uit lijken te komen. Wat gaat 2012 voor hun brengen?
2011 is een flinke achtbaanrit geweest voor RIM. Begin dat jaar waren ze nog immens populair vanwege het Pingen op de Blackberry. Veel jongeren liepen rond met de herkenbare telefoons en Pingen was dé manier om te communiceren. De concurrentie kwam echter in rap tempo met nieuwe telefoons en daarnaast werden de concurrerende besturingssystemen ook steeds bijgewerkt. Daarnaast was Whatsapp ook flink in opmars en dat bood in feite hetzelfde als Ping. Daar kwam ook nog eens bij dat je bij je Blackberry een Blackberry bundel af moest sluiten om überhaupt gebruik te kunnen maken van bepaalde diensten zoals email en Blackberry Messenger. De concurrentie had het dus beter voor elkaar. Hoe verder we 2011 in gingen, hoe slechter het ging met RIM en Blackberry. Het marktaandeel werd steeds kleiner, de waarde van RIM zakte pijlsnel en na twee serverstoringen die het hele internetverkeer plat legde kregen ook de consumenten steeds minder vertrouwen in het merk. Als klap op de vuurpijl kwam het nieuws dat nieuwe toestellen en het nieuwe besturingssysteem (Blackberry 10) flinke vertraging op hadden gelopen.
RIM gaat 2012 in maar staat momenteel dus niet erg sterk. Het nieuws dat Blackberry 10 en de nieuwe toestellen niet begin, maar eind 2012 uit gaan komen is geen goed begin. De concurrentie staat niet stil en dat weten consumenten ook. Google blijft Android rustig updaten en ook Apple staat niet stil. Daarnaast wordt de keuze in Android-telefoons in de loop van 2012 steeds groter en van Apple verwachten we in 2012 mogelijk de iPhone 5. Dan hebben we nog Windows Phone, waarvoor nieuwe toestellen gaan komen en Nokia die bezig is met een blitzkrieg mediacampagne. En Blackberry? Die blijft hangen waar ze een jaar geleden ook al waren. Ze hebben de boot al eens gemist en 2012 wordt een cruciaal jaar voor de fabrikant. Hier bij GSMacties.nl hebben we het er vaak over gehad: Blackberry 10 in combinatie met nieuwe toestellen zou de redding kunnen zijn, maar dan wel als het begin 2012 uitkomt en niet eind 2012. Daarnaast kwamen er berichten naar buiten dat de vertraging op was gelopen doordat BB10 (voorheen bekend als BBX) gewoon niet goed werkt en dat de vertraging niet wordt veroorzaakt door missende chipsets, zoals eerder werd gesteld.
2012 ziet er dus niet rooskleurig uit voor RIM en Blackberry. Terwijl de concurrentie als een speer gaat, blijven zij hangen. Nu maakt Blackberry in feite geen slechte toestellen, maar vergeleken met de andere merken lopen ze steeds meer achter. Ook het app-aanbod is bij Blackberry veel kleiner dan bij de concurrentie en mensen willen steeds vaker een touchscreen telefoon. Wat moet RIM doen om de boot niet nog eens te missen? Het roer radicaal omgooien. Alle pijlen richten op BB10, nieuwe toestellen, maar misschien is er nog een andere manier. Welke manier? Misschien is de enige redding een samenwerking met een concurrent zoals Google. Het gezegde gaat ‘if you can’t beat them join them’ (als je ze niet kunt verslaan ga dan samenwerken).
RIM samen met Google? Er zijn geen enkele geruchten van (op een foutje in een video na), maar dan zou Google in één klap een groot deel van de zakelijke markt erbij krijgen. RIM kan op zijn beurt een eigen Blackberry skin voor Android ontwikkelen en toestellen aan blijven bieden die ze zelf maken. Wat ons betreft is samenwerking met een concurrent (hoeft niet per se Google te zijn) de enige oplossing, want bij elke stap die RIM neemt is de concurrentie alweer een paar stappen verder. Veel succes in 2012 RIM!
Tags: 2012, Blackberry, Blackberry 10, RIM