Nokia in de rode cijfers: hoofd verkoop stapt op

Vandaag is het slecht-nieuws-dag voor Nokia. Vandaag is bekendgemaakt dat Nokia in het eerste kwartaal van 2012 verlies heeft gedraaid. Daarnaast heeft Nokia bekendgemaakt dat hoofd verkoop, Colin Giles, opgestapt is.

nokia-logoWas het eerst RIM dat veelvuldig in het nieuws kwam met slecht nieuws, nu is het de beurt aan Nokia om dat stokje over te nemen. Eerst was er het nieuws vanuit providers dat Nokia en Microsoft het anders aan moeten pakken om Windows Phone tot een succes te maken en nu komt Nokia zelf met twee slechte nieuwtjes. Nokia heeft in het eerste kwartaal van 2012 een omzet gedraaid van €7,4 miljard. Dat is €3 miljard minder ten opzichte van het laatste kwartaal van 2011. In totaal is er in het eerste kwartaal van 2012 een verlies gedraaid van €1,3 miljard. Dat verlies kan opgedeeld worden in herstructurering van Nokia Siemens Networks (€772 miljoen), herstructurering van ‘Devices & Services’ en ‘Location & Commerce’ afdelingen (€101 miljoen). Dat laatste gaat vooral om het ontslaan van personeel en het verplaatsen van fabrieken naar Azië. Het overige bedrag is Nokia kwijt om draaiende te blijven. Bovendien is gezegd dat dit ook in het tweede kwartaal waarschijnlijk zo blijft.

Nokia CEO Stephen Elop wijt het verlies aan de toegenomen concurrentie en de kosten van herstructurering. Nokia heeft wel aangegeven dat geld besparen prioriteit krijgt en dat is hard nodig want het bedrijf heeft nog maar €4,8 miljard in kas voor slechte tijden.

Dan Colin Giles, hoofd van verkoop bij Nokia en vanaf 1992 in dienst van het bedrijf. Hij is vandaag opgestapt. Hij zegt zelf dat hij is opgestapt om meer bij zijn familie te zijn en dat er na zijn vertrek een aantal dingen gaan veranderen bij de verkoopafdeling. Het is momenteel dus herstructurering dat de klok slaat bij Nokia.

Overigens gaan er waarschijnlijk meer mensen opstappen bij Nokia, aangezien Niklas Savander, ‘executive vice president of markets’, heeft aangegeven de laag van ‘sales management’ te willen verkleinen om zo meer te kunnen focussen op klantenservice. “Onze structuur is gefocust op het zeker stellen dat de verkooporganisatie op een lijn ligt met eisen van de klanten, markt-tot-markt competitie problemen en verkoop en marketing tactieken die specifiek toebehoren aan een land. Een doel van het verkleinen van bepaalde lagen binnen de structuur is het verbeteren van de verkopen en het verbeteren van de samenwerking tussen onze verschillende teams, ” aldus Savander.

Bron: Engadget & Slashgear


Tags: , ,