Nieuwe Vodafone abonnementen: voor- of achteruitgang

Vandaag heeft Vodafone de nieuwe abonnementen geïntroduceerd en wij zijn er allesbehalve blij mee. Te weinig goede keuze, te duur en waarom die aparte iPhone-abonnementen die eigenlijk niks anders zijn dan de reguliere abonnementen?

Vodafone90 minuten bellen, 200MB aan data, onbeperkt sms’en en mms’en: €32,50! Veel en veel te duur in onze ogen. Natuurlijk kun je onbeperkt sms’en en mms’en, maar eerlijk is eerlijk: wie gebruikt er honderden sms’jes wanneer het gros van je vrienden tegenwoordig vaak Whatsapp, iMessage of BB Messenger gebruikt? Wil je 90 minuten bellen en 1GB aan data? Dan moet je €42,50 per maand betalen. Niet bepaald goedkoop dus. Ter vergelijking: het oude Bel+Sms+Web 300 abonnement kostte ook €42,50 en daarbij kreeg je 300 minuten en 600MB aan data. Het ziet er dus niet goed uit voor de nieuwe Vodafone abonnementen.

Nu heb je bij het kiezen van je abonnement alleen nog maar de keuze uit Bel+Sms en Bel+Sms+Web. Het Smart abonnement is dus verdwenen. Bij het Bel+Sms+Web abonnement de keuze uit vijf bel-bundels, drie internet-bundels en twee speciale bundels. Qua bel-bundels heb je de keuze uit 90, 160, 200, 300 en 425 minuten. Bij het internet heb je de keuze uit 200MB (Regelmatig), 500MB (Vaak) en 1GB (Altijd). Kun je niet meer dan 1GB aan data kiezen bij je abonnement? Ja, dat kan, maar niet goedkoper dan €100 per maand! Je kunt namelijk voor de ‘Extreem’ bundels kiezen. Één bundel bevat 750 belminuten en 2GB aan data voor €100 en de andere bundel bevat 1200 belminuten en 4GB aan data voor €140. Wel is het mooi om te zien dat je vanaf een abonnement met 200 belminuten gratis belt naar Vodafone abonnees.

Nu komt een stukje dat ons het meeste heeft verbaasd: de iPhone abonnementen. Nu begrijpen we sowieso het nut van aparte iPhone abonnementen niet helemaal en de meeste providers hebben ze dan ook gefuseerd met de normale abonnementen. Vodafone niet. Of toch wel? De iPhone abonnementen zijn namelijk nagenoeg hetzelfde als de Bel+Sms+Web abonnementen. De prijzen, de voorwaarden, de keuzes, de tarieven; allemaal exact hetzelfde. Het enige verschil is de korting die je krijgt, want dat is in sommige gevallen namelijk 2 maanden minder lang geldig.

Uit de tekst is waarschijnlijk wel duidelijk geworden of deze nieuwe abonnementen een vorm van voor- of achteruitgang zijn. Waarom moet je voor meer dan 1GB aan data zo diep in de buidel tasten? Waarom moet je minimaal 2GB aan data afnemen als je meer dan 425 minuten wilt bellen? Waarom zijn er nog steeds die iPhone abonnementen die behalve de naam weinig verschillende met de normale abonnementen? Maar bovenal: waarom is het opeens zo verschrikkelijk veel duurder geworden?

Nog niet alle winkels hebben de nieuwe abonnementen overgenomen, dus we kunnen helaas nog niet linken naar de nieuwe acties. Wel kun je bij Belsimpel terecht voor de eerste acties met de nieuwe Vodafone acties!


Tags: