Zaterdag werd bekend dat Simpel gehackt was en dat er klantgegeven gestolen zouden zijn. Simpel heeft als gevolg daarvan de mogelijkheid tot bestellen even stopgezet en wachtwoorden van haar klanten gereset. Maar nu blijkt dat ook Youfone en Lebara getroffen zijn.
Simpel heeft op de website informatie gegeven over de digitale inbraak. De provider heeft onderzocht waar de hacker toegang tot had. De hacker zou toegang hebben gehad tot een bestand met e-mailadressen van personen die recentelijk via een campagne klant zijn geworden, klantgegevens van MijnSimpel en verouderde verkeersgegevens van telefoongesprekken. Er is door Simpel direct aangifte gedaan bij de OPTA (een toezichthouder) en de politie. Ook zijn wachtwoorden gereset en deze moeten klanten zelf weer veranderen.
Ook websites van de providers Lebara en Youfone blijken gehackt te zijn. Uiteindelijk heeft de hacker toegang gehad tot 158 databases op de servers van Aspider en de hacker heeft het allemaal geopenbaard via de webcare van Vodafone. De hack zou mogelijk zijn geweest door een lek in de website van Frans Bauer. De hacker zelf stelt overigens dat hij geen criminele intenties heeft. Toch is de Nationale Recherche een onderzoek gestart na aangifte van Simpel en dat betreurt de hacker: “Ik ben geen crimineel en heb ook geen ambities wat dat betreft. Verder heb ik geen zin in enige nadelige consequenties van dit verhaal.”
Het is een lastige kwestie in het geval van deze hack. Er is even paniek geweest en ondanks dat de hacker zegt geen kwade bedoelingen te hebben heeft hij wel ingebroken, wat strafbaar is. Van de andere kant: door zijn inbraak zal een gedeelte van het web beter beveiligd worden wat weer ten goede komt aan de consument. Stel iemand breekt in bij jouw huis via een zwakke plek, neemt niks mee en meldt vervolgens dat hij ingebroken heeft en hoe hij dat gedaan heeft; wat zou jij dan doen?