Directeur RIM nuchter en realistisch over BlackBerry 10

Thorsten Heins, de CEO van RIM, heeft in een interview met The Verge gepraat over BlackBerry 10. Hij is enorm nuchter en realistisch over het nieuwste systeem en laat weten respect te hebben voor de concurrenten.

BlackBerry 10: erop of eronder voor RIM

BlackBerry 10 zal gelanceerd worden op 30 januari 2013 en daarom is Thorsten Heins, de CEO van RIM, nu een ronde aan het maken bij verschillende websites. Een van die websites is The Verge en daar heeft Heins openlijk gepraat over BlackBerry 10 en plannen voor de toekomst.

httpv://www.youtube.com/watch?v=hawquinDKeQ

BlackBerry 10 lanceren na de feestmaand heeft voor- en nadelen

BlackBerry 10 komt uit ná de feestmaand december, wat uiteraard klinkt als een slecht idee, maar daar denkt Thorsten Heins anders over. Door een release te houden na de feestmaand is er minder ‘ruis’ op de markt waardoor BlackBerry niet ergens op de achtergrond terecht komt. Wel ziet Heins in dat een release in januari 2013 even goed ook lastiger is, juist omdat het na de feestdagen is. De feestdagen vermijden heeft dus zowel voor- als nadelen. “We hebben deze ene kans met BlackBerry 10 en we willen het goed doen“, aldus Thorsten Heins.

100.000 apps bij BlackBerry 10 lancering

Apps maken het systeem wordt vaak gezegd, en dat zien ze bij RIM ook. In 30 landen wordt daarom gekeken wat lokaal gezien de meest populaire apps zijn en daarna wordt met ontwikkelaars gepraat om die apps ook naar BlackBerry 10 te halen. Het doel van RIM is om 100.000 apps aan te kunnen bieden bij de lancering van BlackBerry 10. Een mooie mogelijkheid in BlackBerry 10 is overigens de mogelijkheid om Android apps te kunnen draaien. Een vereiste daarbij is dat de ontwikkelaar de app doorstuurt naar de App World van BlackBerry, wat volgens Heins zo gedaan is. Als ze hun app-beloftes na kunnen komen zit het qua apps dus wel goed op BlackBerry 10.

Niet richten op concurrentie maar op consumenten

Qua concurrentie is Thorsten Heins een beetje vaag. Zo richt hij zich niet op de concurrentie maar eerder op de consument. Weten wat de consument wil en daarop inspelen. Maar hoe ziet hij naar de grote spelers Microsoft, Google en Apple? Hij heeft respect voor ze en is van mening dat ze allemaal goede ontwikkelaars aan boord hebben. In het interview ontweek Heins de vragen over concurrentie een beetje en ging hij verder over het inspelen op de consument. Natuurlijk is de consument belangrijk, maar dat heeft de concurrentie ook door.

Laptops verdwijnen binnen 2 á 3 jaar volgens Thorsten Heins

Dan is er nog de toekomst. BlackBerry 10 is momenteel de primaire focus van RIM maar Thorsten Heins heeft ook de visie over de toekomst een beetje onthuld. Zo is de hoop van Heins dat BlackBerry 10 het platform is dat klaar is voor de toekomst. “Weet je, ik geloof heilig in ‘mobile computing’. Ik geloof echt dat bedrijven drastisch gaan veranderen de komende 2-3 jaar. Ik voorspel dat laptops na verloop van tijd echt gaan verdwijnen en dat smartphones en/of tablets goed genoeg zullen zijn voor 50/60 procent van alle mobiele werkers binnen een bedrijf. Dat is ook waar wij ons op richten bij het BB10 platform en de zakenpartners waar we nu aan werken,” aldus Thorsten Heins. Ook is RIM bezig met een aantal innovatieve projecten.

Thorsten Heins gelooft in BlackBerry 10, maar doet de consument dat ook?

Thorsten Heins gelooft dus in het succes van BlackBerry 10 maar weet tegelijkertijd ook dat ze maar één kans hebben om de markt terug te veroveren. Één kans om weer een grote speler te worden. Gaan ze het redden? Dat is helemaal aan de consument.

Vergelijk BlackBerry aanbiedingen
https://www.gsmacties.nl/acties?a=s&merknaam_id=7

Tags: , , ,