De iPhone 5 is nog niet eens fatsoenlijk leverbaar of er zijn alweer geruchten over een iPhone 5S. Anonieme bronnen uit China zouden over dit toestel spreken en zeggen dat hij in de eerste helft van 2013 uit zal komen.
iPhone 5S in eerste helft 2013 doorbreekt jaarlijkse cyclus
Normaal hanteert Apple een jaarlijkse cyclus wat betreft het uitbrengen van telefoons. Tussen elke iPhone heeft tot nu toe ongeveer een jaar gezeten, maar geruchten spreken over een iPhone 5S release in de eerste helft van 2013. Dat is minder dan een jaar na de iPhone 5, maar wij kijken er niet van op. Zo heeft Apple de iPad slechts een paar maanden na de iPad 3 vernieuwd met nieuwe hardware, waardoor hij door sommigen gezien wordt als de iPad 3S. Hetzelfde zou zomaar kunnen gebeuren met de iPhone 5: een licht verbeterde versie van de huidige iPhone 5. Maar waarom zou Apple dit doen? Het jaarlijks uitbrengen is tot nu toe altijd succesvol geweest en elke iPhone verkoopt beter dan zijn voorganger.
Concurrentie staat niet stil
De concurrentie van Apple staat natuurlijk niet stil. Samsung, HTC, Nokia, Blackberry, LG en Motorola brengen meerdere toestellen per jaar uit. Op die manier kun je beter inspelen op de markt en meer experimenteren met nieuwe technieken. Denk bijvoorbeeld aan de Samsung Galaxy Note. Die telefoon was flink groter dan normaal en voerde de stylus opnieuw in. Veel mensen waren sceptisch bij de aankondiging maar de Galaxy Note bleek een regelrechte hit. Inmiddels er dan ook een opvolger van de Galaxy Note op de markt: de Galaxy Note 2. Ook kun je met meerdere telefoons per jaar beter inspelen op verschillende markten. Denk aan low-budget, mid-range en high-end, markten waar LG, Samsung en HTC erg goed op in weten te spelen. Apple moet het echter met slechts één telefoon per jaar doen. Stel Apple kondigt in september volgend jaar de iPhone 6 aan, en kort daarna komt een ander merk met een revolutionaire telefoon, dan loopt Apple een jaar lang behoorlijk achter de feiten aan, iets dat je als bedrijf niet moet willen. In dat opzicht is het dus logisch als Apple z’n jaarlijkse cyclus zou doorbreken en toestellen vaker gaat updaten.
Jaarlijkse cyclus is goed voor Apple
Er is echter ook een goede reden voor Apple om hun jaarlijkse cyclus juist niet te doorbreken. Apple staat er namelijk om bekend dat ze slechts één toestel per jaar uitbrengen, maar dat toestel is dan wel state-of-the-art, het beste van het beste, het neusje van de zalm. Daar hangt een flink prijskaartje aan, maar mensen zijn bereid het te betalen, puur omdat ze weten dat ze waar voor hun geld krijgen. Hoe ga je dat aanpakken met twee toestellen per jaar? Waarom 600+ euro betalen voor een telefoon die het beste is tot dan toe, als er een half jaar later een nieuwere, betere versie is voor hetzelfde geld. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe versie van de iPad. De iPad 3 was een half jaar uit toen de nieuwere versie aangekondigd werd. Op internet regende het klachten en veel mensen voelden zich bedrogen, puur omdat ze hadden gerekend op de cyclus van een jaar. De nieuwe iPad werd dan ook heel mild ontvangen en de aandelen van Apple zakten direct een stuk naar beneden. In dat opzicht is het dus een goede reden voor Apple om hun jaarlijkse cyclus niet te doorbreken.
Veel veranderingen bij Apple sinds overlijden Steve Jobs
Veel mensen zien sinds het overlijden van Steve Jobs veranderingen in de strategie bij Apple. Zo was 3,5 inch volgens Steve Jobs het perfecte formaat, maar de iPhone 5 is toch echt groter. Steve Jobs was in eerste instantie tegen een kleinere iPad, maar toch is er nu de iPad Mini. Daarbij is het nu constant ‘meer van hetzelfde’ bij nieuwere apparaten. Sinds de iPhone 4 is het design van het toestel niet echt meer veranderd en ook in iOS zijn geen schokkende veranderingen meer doorgevoerd. Is Apple zijn ‘magie’ kwijt? Het is wel iets waar mensen bang voor waren wanneer Steve Jobs overleed. Het is dan ook niet heel vreemd dat er intern bij Apple een hoop zaken aan het veranderen zouden zijn. Sterker nog, ze gaan de kant van Google op.
Apple medewerkers krijgen meer vrijheid
Apple die de kant van Google op gaat? Wat het interne beleid betreft wel. Bij Google mogen werknemers 20 procent van hun tijd besteden aan eigen projecten. Op die manier probeert Google zijn werknemers gemotiveerd te houden en tevens worden er op die manier soms nieuwe producten bedacht. Geen verkeerd beleid toch? Dat moet Apple ook gedacht hebben want volgens anonieme bronnen zou het bedrijf Blue Sky geïntroduceerd hebben. Dat project stelt een aantal medewerkers in staat om een aantal weken aan persoonlijke projecten te werken. Ook zouden Apple medewerkers voortaan korting krijgen op Apple-producten, iets dat niet mogelijk was in de tijd van Jobs. Ook hadden medewerkers weinig inbreng en vrijheid toen Jobs nog aan het roer stond.
iPhone 5S wel of geen goed idee?
Apple staat bekend om een bepaald gevoel van exclusiviteit, maar kun je dat gevoel wel behouden met een nieuw toestel elk half jaar? Wij denken van niet, gezien de teleurstelling van veel iPad 3-gebruikers tijdens de aankondiging van diens opvolger. Van de andere kant moet je goed kunnen blijven concurreren en het liefst op meerdere markten. Daarnaast wil je ook snel in kunnen spelen op de constant veranderende markt en in dat opzicht is meerdere toestellen per jaar geen gek idee. Wel moet je dat als bedrijf dan goed communiceren met je (potentiële) klanten. Klanten willen weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Maar dan zit je weer met het probleem dat mensen gaan wachten op een nieuwere versie en geen huidige versie kopen. Wat denken jullie? Slechts één iPhone per jaar of meerdere versies?
Vergelijk de beste acties van de iPhone 5, iPhone 4S en iPhone 4 8GB! |