Er worden meer smartphones verkocht dan ooit, maar aandeelhouders zijn niet blij. De smartphonemarkt lijkt namelijk verzadigd te raken en de groei lijkt te stagneren. Is het tijd voor innovatie om de verkopen weer een boost te geven?
‘De smartphone’ is alweer zo’n 6 jaar oud
Smartphones bestaan inmiddels alweer een aantal jaar. De eerste succesvolle smartphone, de iPhone, is 6 jaar geleden op de markt gebracht en sindsdien is het érg snel gegaan met de veranderingen. Inmiddels hebben we smartphones met full-hd schermen, met quadcore-processors (met octa-core op komst), 2GB werkgeheugen, 64GB opslaggeheugen en met mogelijkheden die niet misstaan op de gemiddelde PC. Maar de rek is er een beetje uit en de innovatie mist een beetje. Sinds de eerste smartphones is de basis voor een smartphone niet echt veranderd. Groot scherm, knopjes aan de zijkant, camera aan de achterkant, een basis waarover vrijwel elke smartphone beschikt (uitzonderingen daargelaten). Nu begint de groei van verkoopcijfers af te nemen en lijkt de markt verzadigd te raken.
Smartphonemarkt mist innovatie
De enige manier om weer een groei te kunnen noteren is wanneer je met iets revolutionairs komt, net als de eerste generatie smartphones dat was. Samsung is al goed op weg met flexibele schermen, Nokia timmert aan de weg met onder andere optische beeld-stabilisatie en Microsoft is met Windows Phone afgestapt van het standaard besturingssysteem. Er wordt dus geëxperimenteerd met nieuwe ideeën en technologieën, wat goed nieuws is. Maar hoe zit het met de accu-capaciteit van smartphones? Schermtechnologie gaat als een trein, en hetzelfde geldt voor processors, geheugen en efficiëntie, maar accu’s blijven hopeloos achterlopen. Smartphones gaan bij normaal gebruik nog steeds maar een of twee dagen mee, wat eigenlijk veel te weinig is. Of hoe zit het met high-end smartphones die zich richten op bepaalde taken en dat héél goed doen? Vroeger had je telefoons die zich richtten op muziek of fotografie, maar tegenwoordig heb je dat niet meer (al heeft Nokia wel plannen). Alles moet dunner en groter, maar je krijgt er wel een soort eenheidsworst door.
Tijd voor innovatie!
Wij zijn geen visionairs en we hebben geen glazen bol. We weten niet wat de ontwikkelingen achter de schermen zijn bij verschillende fabrikanten. Hoe ziet de toekomstige smartphone eruit? Misschien wel helemaal flexibel, of geïntegreerd in ons lichaam á la de nieuwe Total Recall. Misschien wordt Google Glass de toekomst, of juist helemaal niet. We weten niet wat de toekomst ons gaat brengen of hoe toekomstige smartphones eruit gaan zien, maar wat we wel weten is dat het tijd is voor innovatie en een smartphone-revolutie!
Tags: Evolutie, Innovatie, Smartphone 2.0, Toekomst