Rond 20 februari kregen we een aantal meldingen over bepaalde smartphones waarvan de accu opeens bizar snel leeg was. Na een aantal tests bleek het niet aan apps, de software of het toestel zelf te liggen, maar aan het mobiele netwerk.
Update 8-3: we hebben een statement van T-Mobile ontvangen betreffende dit probleem.
“T-Mobile rolt momenteel NL Alert (Cell Broadcast) uit over 3G. In de periode eind februari tot vandaag konden klanten met een HTC smartphone hinder ondervinden door een sneller leeglopende batterij. T-Mobile heeft dit probleem via een update van het netwerk opgelost. Klanten met een HTC smartphone hoeven niets te doen en zouden nu geen hinder meer moeten ondervinden.
Van problemen met andere toestellen is niets bekend. Bij de uitrol is een patch niet gelijk meegegaan. Dat veroorzaakte dit probleem. Dit is nu alsnog gedaan,” aldus een woordvoerder van T-Mobile.
NL Alert trekt smartphone-accu leeg in 8 uur tijd
Eind februari kregen we een aantal meldingen binnen van mensen dat hun smartphone opeens leeg was na ongeveer 8 uur standby te staan. Na flink wat speurwerk kwamen we erachter dat het probleem mogelijk toe te schrijven was aan het netwerk waarmee verbonden je verbonden bent en nu blijkt dat het waarschijnlijk te maken heeft met cell broadcasting in combinatie met het netwerk van T-Mobile. Cell broadcasting is de techniek die gebruikt wordt om bijvoorbeeld NL-Alert-berichten te versturen en dat gebeurt via een aparte frequentie. Om die berichten te kunnen ontvangen moet je toestel allereerst cell broadcasting ondersteunen én het moet ingeschakeld staan. T-Mobile heeft rond februari cell broadcasting ingeschakeld en dit heeft waarschijnlijk geleid tot de huidige problemen.
De “oplossing”: cell broadcasting uitzetten
Dat je telefoon het slechts 8 uur volhoudt terwijl je er niks / niet veel mee doet is natuurlijk belachelijk weinig. Het probleem is gelukkig op te lossen met een tijdelijke ‘fix’. Op het forum van Tweakers is een lijst gemaakt met getroffen toestellen en die lijst is gebaseerd op meldingen van gebruikers op verschillende fora. Het is dus geen officiële lijst maar vooralsnog lijken deze toestellen getroffen te zijn:
– iPhone 4S
– iPhone 5
– HTC Desire
– HTC Wildfire
– Samsung Galaxy Ace
– Samsung Galaxy Gio
– Samsung Galaxy S2
– Samsung Galaxy S3
– Samsung Galaxy S3 Mini
– LG Optimus Black (p970)
– LG Optimus 3D (p920)
De oplossing is redelijk simpel: je moet cell broadcasting op je toestel uitschakelen. Op de website van NL-Alert kun je zien hoe dat moet en die geven per toestel duidelijke instructies. Die instructies gaan eigenlijk over het inschakelen van cell broadcasting maar je kunt het dus ook gebruiken om het uit te schakelen. Wanneer cell broadcasting uitgeschakeld is zou de accu weer een stuk langer mee moeten gaan. Een groot nadeel is wel dat je dan géén NL Alert-berichten meer kunt ontvangen, dus we raden je aan om het probleem in de gaten te houden en cell broadcasting weer in te schakelen zodra het probleem verholpen is.
We hebben T-Mobile om opheldering gevraagd en wachten nog op een officieel antwoord van de provider.
Oplossingen die niet lijken te werken
Wanneer een accu snel leeg is richten veel mensen zich snel tot een aantal oplossingen, namelijk het wissel van de accu, het resetten van de telefoon, een nieuwe simkaart, de software updaten of apps verwijderen. Geen van die ‘oplossingen’ lijken in dit geval te werken en verbeteren de accuduur dan ook niet. Deze oplossingen hebben wij tevergeefs zelf uitgeprobeerd en wij gaan er vanuit dat het netwerk van T-Mobile de problemen veroorzaakt.
Aanvullende bron: Tweakers forum
Tags: Accu, Cell Broadcasting, NL Alert, Probleem, T-Mobile