Tele2 klanten melden plotselinge toename dataverbruik – Update 17 mei

Op zoek naar nieuwtjes kwamen we op een forum een bericht tegen over extreem dataverbruik bij Tele2. Nu komen we wel vaker klachtentopics tegen op fora, maar na wat verder gezocht te hebben blijkt er een explosie te zijn van klachten over dataverbruik.

Update 17-5: we hebben zojuist contact gehad met Tele2. Het probleem is uitgelegd en het wordt intern bij de juiste afdeling(en) neergelegd. Zodra er wat meer bekend is bij Tele2 wordt er opnieuw contact opgenomen. Er werd in in ieder geval positief gereageerd op ons initiatief om contact op te nemen met de provider.

Explosie van klachten over dataverbruik bij Tele2

Nederlanders klagen graag. Is het slecht weer? Dan klagen we. Is het goed weer? Dan klagen we ook, want dan is het te warm. Het is dan ook niet heel gek dat we regelmatig verschillende klachten lezen op (provider)-forums. Klachten over de dekking, de stabiliteit van het netwerk, de klantenservice, garantie-afhandelingen en ga zo maar door.

Deze week kwamen we een bericht tegen over vreemd dataverbruik bij Tele2 en na wat rondneuzen op diverse forums blijkt er opeens een explosie te zijn van klachten over het dataverbruik bij de provider.

Veel klanten klagen over afwijkend dataverbruik

Tele2 DataverbruikDe klachten zijn constant hetzelfde: het dataverbruik wijkt opeens sterk af ten opzichte van voorgaande maanden, zonder duidelijke reden. Er worden opeens honderden MB’s extra verbruikt, soms met hoge kosten tot gevolg. Hier een greep uit de verschillende reacties:

Bij vorige provider nooit meer verbruikt dan de helft van mn bundel van 200 mb en nu op een zaterdag, gewoon thuis binnen bereik WIFI zou ik 737 mb verbruikt hebben?

Nu ben ik dan gelukkig nog ruim binnen mijn bundel , maar ik was binnen 2 weken al op 250 mb en dat terwijl ik bij hi in de maand nog niet op 200 mb uitkwam.”

Net overgestapt van Vodafone, mijn vrouw gebruikt het. In 1 DAG (gisteren) nu al 60% verbruik data terwijl WIFI aanstond (14.06u). Met Vodafone nooit zoiets gehad.”

Op vrijdag 3 mei kreeg mijn dochter een sms dat haar databundel voor de helft was opgebruikt. Een half uur daarna weer één met het bericht was de databundel volledig was verbruikt. Zij heeft 200 mb. Klopt is niet super hoog. Maar dit lijkt mij toch heel sterk. In de maanden ervoor is zij nog niet over haar bundel gekomen.”

Vandaag is weer een nieuwe periode begonnen van mijn databundel en krijg nu net een sms met dat ik de helft al verbruikt heb en 3min later een sms dat al mn data verbuikt is? Ik heb nu in 3maanden al 3x problemen gehad. Veel te hoge rekening. En hoe kan ik een dag meer dan 1000mb verbruikt hebben???? Ik zou graag antwoord willen..”

Tele2 geeft een standaard reactie op de klachten over het hoge dataverbruik: het kan komen doordat je toestel ongemerkt naar 3G springt terwijl je denkt op wifi te zitten of er worden updates binnengehaald over 3G. Ook kunnen apps constant verbinding maken met het internet en zo veel data verbruiken. Die zaken kloppen ook wel en die kunnen inderdaad zorgen voor afwijkend dataverbruik. Maar wanneer veel klanten opeens melding maken van afwijkend verbruik is de kans groot dat er wat anders aan de hand is. Ook zijn er mensen bij wie erg veel data verbruikt werd in de nacht, terwijl de telefoon niet gebruikt werd of zelfs wanneer de telefoon uit stond.

Wat is er aan de hand?

Dus wat kan er aan de hand zijn?
– Het kan zijn dat er in de systemen van Tele2 iets heel erg fout gaat. Denk aan data die niet goed berekend wordt.
– Mogelijk gaat het afronden van de data fout. Normaal wordt er (als er afgerond wordt) op kilobytes afgerond, maar wanneer dit door een fout gewijzigd is naar megabytes schiet je dataverbruik érg snel omhoog.
– Een derde optie is dat het probleem niet bij Tele2 ligt maar bij een bepaald besturingssysteem of type smartphone. Er zijn echter mensen met zowel Windows Phone, iOS en Android die de problemen ervaren dus deze optie lijkt uitgesloten te zijn.

Tele2 heeft tot op heden nog niet aangegeven dat het probleem mogelijk bij hun ligt en blijft aangeven dat er verschillende oorzaken kunnen zijn (die vrijwel allemaal op de gebruiker slaan). Zelf hebben we contact opgenomen met Tele2 maar nog geen reactie ontvangen.

Ben jij klant bij Tele2 en heb jij in de afgelopen maanden ook afwijkend dataverbruik geconstateerd? Laat het dan weten in een reactie op Facebook of onder dit bericht.

We hebben al een reactie binnengekregen van een lezer die hetzelfde heeft meegemaakt als velen anderen. Een lezer van GSMacties.nl zegt het volgende:
Beste lezer, ook ik heb een probleem met Tele 2. Voorheen ben ik nooit over mn bundel gegaan. Meestal zat ik van de 500 op ongeveer de helft. En ineens in de maand maart had ik op 1 dag 1400 mb gebruikt. Terwijl ik gewoon thuis was en op wifi zat. Ik kreeg rond een uur of 19:00 een sms dat mijn tegoed op de helft was en 10 min later een bericht dat mn data limiet bereikt was. Meerdere malen contact met tele2 leidde tot nergens en ik werd elke keer bod afgewezen. En werd gewoon geacht om een rekening van 160 euro te betalen.”