We weten allemaal dat Samsung en Apple grootmachten zijn wat betreft marktaandeel in de smartphonemarkt. Samen slokken de merken zo’n beetje de hele markt op, inclusief de winst.
Apple en Samsung de enige smartphonemerken die winst maken?
Het lijkt dat niks op kan boksen tegen Apple en Samsung. Beide merken zijn elkaars grootste concurrenten maar tegelijkertijd concurreren ze ook werkelijk elk ander merk de afgrond in. Canaccord Genuity, een wereldwijde investeringsbank, heeft de verwachte winst van diverse smartphonefabrikanten gepubliceerd en daaruit is een nogal raar cijfer komen rollen. Apple haalt 53 procent van alle winst binnen en Samsung haalt 50 procent van alle winst binnen. Samen harken de merken dus 103 procent van alle winst van de smartphonemarkt binnen. Als 100 procent alle winst is, hoe kun je dan aan de 103 procent komen?
BGR.com heeft als conclusie dat die 103 procent winst betekent dat elk ander merk naast Samsung en Apple (dus LG, HTC, Sony, Nokia, BlackBerry, etc) verlies maakt of quitte speelt. Je moet dus Samsung of Apple zijn wil je winst maken in de smartphonemarkt, daar komt het in feite op neer. Dit betekent echter niet dat er niks kan veranderen want een jaar geleden zagen de cijfers er heel wat anders uit. Toen haalde Apple 71 procent van alle winst binnen en zat Samsung op 37 procent. De markt staat dus zeker niet stil en kan zeer snel veranderen!
Succes maakt lui en opent de weg voor anderen
Wanneer een merk succesvol wordt/is gebeurd er vaak iets vreemds: er ontstaat luiheid. Waarom zou je nog hard werken aan daadwerkelijke innovatie wanneer je toch al zeker bent van het vertrouwen van ongeveer 50 procent van de markt? Minder innoveren betekent minder geld naar ontwikkeling en dat betekent dat je meer geld overhoudt voor winst. Tegelijkertijd steken de ‘underdog’-merken juist meer geld in ontwikkeling om zich te differentiëren in de verzadigde markt.
Apple was tot voor kort heer en meester in de smartphonemarkt en werd in relatief korte tijd ingehaald door Samsung die flink inzette op verandering van design en functies terwijl Apple redelijk stil stond. Momenteel staat Samsung redelijk stil, is Apple wat meer aan het experimenteren en zie je dat merken als HTC en Nokia flink inzetten op nieuwe functies zoals PureView– en Ultrapixel-camera. Wie weet hoe de cijfers er volgend jaar uit zien en hoe Apple en Samsung het dan doen. Uiteindelijk openen Samsung en Apple door hun luiheid/stilstand de weg voor andere merken en blijft het balletje rollen.
Ben jij meer een liefhebber van de underdog en laat je Samsung en Apple liever links liggen? Check dan deze populaire underdog-acties! |
Bron: Business Insider
Tags: Apple, Charts, Omzet, Q2-2013, Samsung, Smartphonemarkt, Underdog, Winst