Het gaat niet heel erg lekker met HTC. Ondanks goede toestellen zoals de HTC One wil het maar niet lukken om een behoorlijk succesje te boeken. Daarom is het merk nu met een nieuwe campagne gestart en wordt er mogelijk gestopt met Windows Phone 8-toestellen.
HTC gaat over op nieuwe maatregelen
HTC heeft in de lente van dit jaar de One op de markt gebracht. Het nieuwe toestel werd geprezen om het design en de specificaties. In eerste instantie leek HTC af te stevenen op een succes en werden er veel toestellen verkocht, maar dat succes bleek van korte duur toen de verkopen kort na het uitbrengen van de One inzakten. De reden? Dat is de hamvraag. Het kan iets te maken hebben met de houdgreep waarmee Samsung de Android-markt vast heeft. Tijd dus voor HTC om rigoureuze maatregelen te nemen. Een van die maatregelen is een nieuwe campagne.
Reclame maken met een budget van 1 miljard dollar!
HTC wil de merknaam weer de kracht geven die het ooit had en het terugbrengen in het bewustzijn van de consument. De manier waarop HTC dat wil gaan doen is door een campagne op te zetten. Niet zomaar een campagne maar eentje waar een slordige 1 miljard dollar tegenaan gegooid wordt! Het plan is meerdere filmpjes te maken met daarin Robert Downey Jr. als de hoofdpersoon. Het eerste filmpje kun je hieronder bekijken:
We weten niet echt wat we er van moeten denken. Humongous Tinfoil Catamaran (Gigantische catamaran van aluminiumfolie) ? Wat heeft dat met smartphones te maken? Of met de visie van HTC? Hier een stukje van wat HTC erover zegt: “De spotjes, met Robert Downey Jr. als brenger van verandering, verkennen fantasierijke HTC-betekenissen om interesse op te wekken en om voor een gespreksonderwerp te zorgen tussen consumenten. Ontworpen om HTC’s rol als brenger van verandering te demonstreren zullen de spotjes verschillende HTC-acroniemen bevatten zoals Humongous Tinfoil Catamaran en Hipster Troll Carwash.” Hipster Troll Carwash? Om een gespreksonderwerp te genereren en de rol van de brenger van verandering te laten zien? Je hebt als bedrijf een miljard dollar tot je beschikking om een toestel/merk te promoten maar in plaats daarvan besluit je je eigen merknaam belachelijk te maken om een gesprek tussen consumenten te genereren. Of wij begrijpen de bedoeling van HTC niet, of dit is een erg merkwaardige manier van reclame maken. Al hebben we het nu wel over HTC naar aanleiding van het filmpje, dus in dat opzicht werkt het.
Geen Windows Phone 8 meer voor HTC?
Wanneer je als bedrijf niet lekker draait moet je soms keuzes maken. Bijvoorbeeld de keuze iets niet langer te ondersteunen. HTC zou besloten hebben langzaam weg te lopen uit het Windows Phone 8-kamp. Nokia heeft een marktaandeel van 80 procent binnen Windows Phone 8 en daar kan HTC blijkbaar niet tegenop. Dus in plaats van tevergeefs te focussen op Windows Phone 8 zou HTC besloten te hebben te focussen op Android, een markt waar het allemaal ook niet echt wil lukken omdat Samsung daar de touwtjes in handen heeft.
Er zijn nog wel wat geruchten over een mogelijke Windows Phone 8-versie van de HTC One, maar de laatste keer dat we daar wat van hoorde is ook al even geleden. Dus komt er nog een nieuw Windows Phone 8-toestel of zijn de HTC 8S en 8X de eerste en laatste Windows Phone 8-toestellen?
Bron: BGR
Tags: 1 miljard dollar campagne, Filmpje, HTC, HTC One, Reclame, Windows Phone 8