Artikel: Het herstarten van BlackBerry

Gisteren werd bekend dat BlackBerry niet verkocht zou worden. In plaats daarvan is er 1 miljard dollar geïnjecteerd in het bedrijf en heeft CEO Thorsten Heins het bedrijf moeten verlaten. Maar hoe gaat het nu verder?

Het diepe dal waar Apple uit kon komen

Apple oud logo1997 – Na jaren van teruglopend succes staat Apple aan de rand van de afgrond. Nieuwe producten kwamen uit, het besturingssysteem werd verbeterd maar ondanks dat leek het bedrijf af te stevenen op een ramp. Drie CEO’s hadden in die tijd aan het roer gestaan en geen van allen leek een succesvolle Apple-formule te kunnen creëren. Toen maakte voormalig CEO en oprichter van Apple, Steve Jobs, bekend terug te keren en tevens werd bekendgemaakt dat Microsoft 150 miljoen dollar zou investeren. Ook kwam er een samenwerking tussen Apple en Microsoft om Office naar Mac OS te brengen.

In de jaren die volgden klom Apple terug naar de top en is nu, 16 jaar na de terugkeer van Jobs, een van de rijkste bedrijven ter wereld met een aantal zeer succesvolle productlijnen zoals de iPhone, iPad en iMac.

Herhaalt de geschiedenis zich?

BlackBerry logo AppleNu vraag je je waarschijnlijk af wat het verhaaltje van Apple te maken heeft met BlackBerry. Dat verhaal laat zien hoe een bedrijf dat aan de rand van de afgrond stond toch weer overeind kon komen, puur door een CEO die weet wat er moet gebeuren. Onder leiding van Thorsten Heins werd BlackBerry 10 inclusief een aantal toestellen uitgebracht, maar de massa hapte niet. Voorlopig zal John Chen de rol van CEO overnemen en met een injectie van 1 miljard dollar moet BlackBerry weer genoeg geld in kas hebben om erbovenop te komen.

Zou BlackBerry kunnen doen wat Apple 16 jaar geleden deed? Terugkeren uit een enorm diep dal?

Tijd voor een herstart

De enige manier voor BlackBerry om uit het dal te komen is producten aanbieden die de massa wil hebben. Zowel goedkope als dure producten, met een marketingcampagne erachter zodat je onmogelijk nog om het merk heen kunt. Een campagne met duidelijke taal zodat de consument weet waar hij aan toe is.

BlackBerrry restartDat zo’n herstart absoluut niet makkelijk zal zijn moge duidelijk zijn en de CEO van BlackBerry zal waarschijnlijk een behoorlijk stressvolle periode tegemoet gaan. In feite hangt de toekomst van het bedrijf namelijk van hem af. Een paar verkeerde beslissingen kunnen al desastreuze gevolgen hebben en dat kan het bedrijf absoluut niet gebruiken. Onder het mom van ‘meer concurrentie is alleen maar goed’ hopen we dan ook dat BlackBerry er weer bovenop kan komen. Wie weet flikt BlackBerry wel wat Apple 16 jaar geleden deed: vanuit een bijna onmogelijke situatie uitgroeien tot een van ’s werelds meest succesvolle bedrijven.

Wat zegt Chen over de toekomst?

Uiteraard is het ook interessant te zien wat John Chen over zijn nieuwe rol bij BlackBerry te zeggen heeft en hoe hij de toekomst ziet. Maar eerst antwoord op de vraag wie John Chen nou precies is. Chen is op 1 juli 1955 geboren in Hong Kong en in 1973 geëmigreerd naar de Verenigde Staten. In 1998 werd hij CEO van Sybase, een maker van database-software, toen dat bedrijf op de rand van de afgrond stond. De situatie toen met Sybase is redelijk vergelijkbaar met de situatie waar BlackBerry zich momenteel in bevindt. Volgens een onderzoek destijds was er 70 procent kans op mislukken toen Chen CEO werd, was het bedrijf slechts 362 miljoen dollar waar en werd er een verlies gedraaid van 98 miljoen dollar.

Chen heeft Sybase er echter weer bovenop geholpen en in 2010 werd het bedrijf verkocht voor een slordige 5,8 miljard dollar.

Over de huidige situatie zegt Chen: “Ik weet dat we genoeg ingrediënten hebben voor een duurzame onderneming voor de lange termijn. Ik heb dit eerder gedaan en zie nu dezelfde film als toen. Er is een hoop te doen. Er zijn veel uitdagingen, maar anders zou ik ook niet geïnteresseerd zijn.” Chen lijkt er dus zin in te hebben en bovendien is hij iemand die graag recht door zee gaat. Niet klagen, niet met de vinger wijzen maar gewoon doen wat nodig is. Een voormalig werknemer van Sybase heeft gezegd dat Chen geïrriteerd raakte toen een manager voorstelde de naam van een product te veranderen om verkopen te stimuleren, waarop Chen antwoordde met de vraag of het logisch zou zijn de namen van je kinderen te veranderen omdat ze slechte punten halen op school.

John Chen is duidelijk niet op zijn mond gevallen en weet van aanpakken. Hopelijk kan hij door de huidige ellende van BlackBerry heen kijken en doet hij wat de vorige CEO’s niet konden: uit het dal kruipen en weer succesvol worden.

Bekijk en vergelijk diverse BlackBerry-modellen!

Bron: Pocketnow & The Verge


Tags: , , , , , , ,