Marktaandeel Apple minder hard gegroeid na release iPhone 5S en iPhone 5C

Volgens onderzoeksbureau Kantar was de iPhone 5 bij diens release populairder dan de iPhone 5S en de iPhone 5C tijdens de release. Die conclusie is af te leiden uit het gegroeide marktaandeel van de iPhone.

Marktaandeel Apple minder hard gegroeid na release iPhone 5S en iPhone 5C

iPhone 5S en iPhone 5CTelkens als een iPhone uitgebracht wordt groeit het marktaandeel van Apple op de smartphonemarkt. Veel mensen wachten vaak met het aanschaffen van een iPhone tot dat Apple de nieuwe modellen uitgebracht heeft en dat zie je terug in het marktaandeel. Vaak loopt het marktaandeel in de maanden voorafgaand aan een release wat terug en na de release groeit deze weer. Volgens onderzoeksbureau Kantar was de groei dit jaar, na de release van de iPhone 5S en 5C, minder groot dan vorig jaar met de release van de iPhone 5.

iPhone 5S en 5C populairder in de VS, minder populair in Europa

In de Verenigde Staten en Japan was de groei van het marktaandeel van Apple wel groter dit jaar dan vorig jaar, waarmee de nieuwe iPhones wat populairder zijn. In Japan heeft Apple een marktaandeel van 76,1 procent en in de VS heeft Apple een marktaandeel van 52,8 procent.

In Europa was de groei echter minder dan vorig jaar en heeft Apple een marktaandeel van 15,8 procent. Apple staat hiermee in Europa nog altijd op een tweede positie achter Android (70,9 procent) maar wordt gevolgd door Windows Phone (10,2 procent).

Dominic Sunnebo van Kantar zegt: “Het aandeel van Apple is lager dan toen de iPhone 5 werd uitgebracht. Dat is niet helemaal onverwacht, aangezien consumenten vaak positiever reageren op de echt nieuwe modellen dan op de kleinere veranderingen zoals in de iPhone 5S en 5C.” De kans is dus aanwezig dat het marktaandeel na de release van de iPhone 6 weer wat meer stijgt aangezien dat waarschijnlijk weer een totaal nieuw toestel zal zijn.

Bron: Nu.nl


Tags: , , , , , , , , ,