Het onderzoeksbureau Telecompaper heeft onderzoek gedaan naar het marktaandeel van diverse smartphone-merken in Nederland. Bijna de helft van de respondenten heeft een Samsung.
Samsung verreweg het populairst in Nederland
Telecompaper heeft in het eerste kwartaal van 2014 een onderzoek gehouden onder 17.000 respondenten. In die groep zitten mensen met verschillende leeftijden, verschillende inkomens en zowel mannen en vrouwen dus die groep is dus redelijk representatief voor Nederland. Van de respondenten heeft maar liefst 47 procent een Samsung, gevolgd door Apple met 23 procent. Die twee samen hebben dus 70 procent van de markt in handen. Op de derde plaatst staat HTC met 7 procent, gevolgd door LG en Sony met 5 procent. BlackBerry, Huawei, Nokia en ‘Overige’ hebben 3 procent. Provider-toestellen zijn goed voor 2 procent.
15 procent van de telefoons is twee jaar of ouder en een derde van de telefoons is tussen de een en twee jaar oud. De helft van de telefoons gebruikt door de respondenten zou dus minder dan een jaar oud zijn.
Omdat alle telefoons, zowel nieuw als oud, op een grote hoop gegooid zijn in dit onderzoek is het lastig te peilen hoe populair de merken zijn wat betreft huidige verkopen. Hoeveel van de HTC’s, Samsungs, Apple’s, Nokia’s, LG’s, etc zijn oude toestellen? Hoeveel zijn er nieuw?
Hoe is het marktaandeel op GSMacties.nl?
We hebben ook even naar de verdeling op GSMacties.nl gekeken en die komt heel dicht bij de resultaten van Telecompaper. Nu is GSMacties.nl overigens een momentopname van nu waardoor het wat af kan wijken van de resultaten van een compleet kwartaal.
Bij ons is Samsung, net als bij het onderzoek van Telecompaper, goed voor 47 procent. Apple is goed voor 32 procent. Huawei staat bij GSMacties.nl op de derde plaats met 8 procent, gevolgd door HTC met 5 procent. Nokia en Sony zijn goed voor 3 procent en LG staat op de laatste plaats met slechts 2 procent.
Vergelijk acties van diverse smartphones op GSMacties.nl! |
Bron: Tweakers
Tags: Apple, Blackberry, Charts, HTC, Huawei, LG, Marktaandeel, Nederland, Nokia, Q1-2014, Samsung, Sony, Telecompaper