Samsung is momenteel verreweg de grootste speler op de smartphonemarkt. Ze domineren de Android-markt en verschepen meer smartphones dan welk merk dan ook. Maar als Samsung niet uitkijkt kan het snel achteruit gaan.
Samsung kan nummer-één-positie verliezen
Samsung loopt momenteel tegen een paar mogelijke gevaren aan die de toekomst van het bedrijf flink kunnen beïnvloeden. Zo moet Samsung meer innoveren om consumenten te overtuigen een Samsung te kopen. Een gebogen scherm of een smartwatch is niet voldoende volgens analisten. Het tweede gevaar komt uit China en dat zijn de goedkope smartphones. Bedrijven als Xiaomi, Lenovo en Huawei groeien in populariteit en brengen extreem goedkope smartphones uit. Die goedkope toestellen voldoen aan de eisen van de consument en vanwege de prijs is het aantrekkelijk voor een consument zo’n toestel te kopen.
Een andere analist en voormalig Samsung-medewerker, Mark Newman, zegt ook dat er wat moet veranderen bij Samsung. Ook Newman ziet de goedkope Chinese telefoons als een serieuze bedreiging omdat het midden- en budget-segment belangrijk is voor Samsung. Momenteel is Samsung al langzaam aan het wegzakken in onder andere China en India, twee landen die samen goed zijn voor 60 procent van de groei van de smartphonemarkt.
Volgens Newman wil Samsung zijn relatief hoge marges op goedkope smartphones beschermen en daar wil het bedrijf niet snel van af stappen. De Chinese bedrijven zijn echter ook tevreden met minder marge en zijn bereid meer smartphone te bieden voor minder geld. Bij Samsung betaal je dus eigenlijk teveel in vergelijking met de concurrentie en dat kan gevaarlijk zijn, al helemaal als je niet perse een meerwaarde weet te bieden.
Samsung is volgens Newman nog wel altijd een belangrijke speler, al helemaal als het bedrijf besluit de Chinese concurrentie in de kiem te smoren. “Samsung heeft zoveel vuurkracht, en een dergelijk voordeel in budget en grootte tegenover de Chinese bedrijven (die in vergelijking maar heel klein zijn) kan slecht aflopen voor die bedrijven als Samsung besluit agressief te worden. Veel van de bedrijven zal het niet overleven als Samsung besluit de schroeven aan te draaien“, aldus Newman
Als Samsung niet verandert en doorgaat met hoe ze het nu doen dan kan het in de toekomst wel een fout gaan. We hoeven maar naar BlackBerry en Nokia te kijken. Merken die eerst aan de top stonden of meededen aan de top maar daarna hun marktaandeel als een kaartenhuis in elkaar zagen zakken.
Bron: The Wall Street Journaal
Tags: Analisten, Charts, Concurrentie, Huawei, Lenovo, Mark Newman, Samsung, Xiaomi