Satya Nadella van Microsoft zegt dat marktaandeel niks zegt over succes

Als iemand een smartphone koopt dan is de kans groot dat de keuze voor die smartphone gemaakt is vanwege de smartphone zelf. Volgens Satya Nadella, de CEO van Microsoft, moet het echter niet gaan om de smartphone maar personen en services.

Satye Nadella zegt dat mobiel niet om mobieltjes draait

Satya NadellaWat is nou het belangrijkste onderdeel van een smartphone? De smartphone in zijn geheel? Het merk van de smartphone? Volgens Satya Nadella gaat het niet om de smartphone maar om de individu die de smartphone gebruikt en de services die te gebruiken zijn. Ooit was Microsoft een van de marktleiders met Windows Mobile maar sinds de komst van de iPhone is de markt drastisch veranderd. Windows Phone wil momenteel maar niet succesvol worden, maar als het aan Nadella ligt gaat dat veranderen.

Een tijdje terug tijdens een lunch met de kamer van koophandel in Seattle werd Satya Nadella benaderd door de CEO van de kamer van koophandel van Seattle, Maud Daudon. Daudon vroeg Nadella hoe hij Microsoft neer zou gaan zetten om het marktaandeel te vergroten en een grotere speler te worden. Nadella antwoordde hier het volgende op: “Toestellen en toestelformaten komen en gaan, zelfs binnen een jaar en jij zult meermaals van telefoon wisselen. Het gaat meer om mobiliteit. Sterker nog, als iets centraal staat in onze visie dan is het wel niet denken aan het toestel dat centraal staat, maar denken aan de individu, de mensen die centraal staan. En daarna pas kijken naar de platformen en productiviteitservaringen die gebouwd worden op basis van wat er centraal staat.”

Wat bedoeld Satya Nadella nou eigenlijk?

Windows-voor-allesAls je even voorbij de vage uitleg kijkt zie dat Nadella best wel een punt heeft. Hij wil dat niet de smartphone centraal staat maar dat de mensen en services waar die smartphone omheen gebouwd is centraal staan. Het moet dus om meer gaan dan de smartphone. Waarschijnlijk wil Microsoft hun mobiele divisie een verlengde maken van de andere services waardoor je in feite alles onderweg kunt doen, ongeacht welk Windows-toestel je gebruikt en ongeacht waar je bent. In de basis gaat het om wat jij als individu gebruikt en hoe die ervaring zo goed mogelijk gestroomlijnd kan worden, mede door gebruik te maken van meerdere apparaten. Dat is wat Nadella waarschijnlijk bedoeld, althans, zo interpreteren wij het. En het klopt wel wat hij zegt want als mensen een iPhone kopen dan kopen ze het niet voor de iPhone zelf maar voor een combinatie van zaken: de ervaring, de diensten, de uitstraling en de naadloze overgang tussen die zaken of de naadloze verbintenis tussen de iPhone en andere apparaten van Apple.

Het probleem met Microsoft is momenteel echter dat het bedrijf in een vreemde fase zit en dat het allemaal niet heel soepel loopt. Veel is op de schop gegaan en niet alles is even goed gevallen bij de consument. Zo is niet iedereen gecharmeerd van de kleurrijke tegeltjes, Windows 8 is niet bepaald een succes door de ‘ingrijpende’ veranderingen, er zijn diensten gesloten, diensten bij gekomen en ga zo maar door. Daar komt dan ook nog eens bij dat Windows 9 mogelijk Windows, Windows RT en Windows Phone gaat combineren en dat er waarschijnlijk nóg meer gaat veranderen zonder dat ook maar iemand weet hoe het uit gaat pakken. Dat kan dus goed gaan maar ook heel fout.

Microsoft wil naar ons idee iets teveel tegelijkertijd op dit moment en dat merk je omdat het vaak allemaal nét niet is wat het zou moeten zijn. Met de visie van de CEO van Microsoft zit het wel goed, nu nog de uitvoering.

Bron: Pocketnow


Tags: , , , , ,