Samsung ziet winst uit smartphones dalen

Ondanks dat Samsung een enorm marktaandeel heeft in de smartphonemarkt is de winst uit smartphones het afgelopen kwartaal flink gedaald. Ook het marktaandeel lijkt te dalen, mogelijk door de toenemende concurrentie.

SamsungHet afgelopen kwartaal behaalde Samsung een winst van 3,1 miljard euro, maar liefst 50 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde van 44,5 miljard euro naar 35,7 miljard euro. Eerder waarschuwde Samsung al dat de kwartaalcijfers teleurstellend zouden zijn, maar nu blijkt pas hoe teleurstellend ze zijn. Het is voor Samsung het slechtste kwartaal in jaren.

Samsung is naast smartphones actief in diverse markten zoals televisies, camera’s, printers, koelkasten en monitoren. Het grootste verlies komt echter door de mobiele divisie. Die divisie behaalde een winst van 1,3 miljard euro wat maar liefst 74 procent minder is dan dezelfde periode vorig jaar. De omzet uit mobiele telefoons daalde naar zo’n 18,5 miljard euro. Waarom het verschil tussen de daling van de winst en de daling van de omzet zo groot is is niet bekend. Samsung verkoopt meer goedkope toestellen waar minder marge op zit en waar minder winst op behaald kan worden en dat zorgt voor dat grote verschil tussen marge en winst.

En als we dan toch bezig zijn met slecht nieuws: het marktaandeel van Samsung lijkt ook te dalen. Volgens marktonderzoekbureau IDC had Samsung vorig jaar nog een marktaandeel van 30 procent maar dat zou nu gedaald zijn naar 24 procent. Die daling komt waarschijnlijk deels door de toenemende concurrentie van Aziatische merken zoals Xiaomi, Oppo en Huawei.

Het hoofd van Investering Relaties bij Samsung, Robert Yi, zei tijdens een telefoongesprek dat Samsung achter liep op de veranderende markt en dat de reactie daarop niet snel genoeg was. Voor komend jaar zou de strategie bij de mobiele divisie flink veranderen om meer efficiënt te zijn. Dat zou kunnen betekenen dat we in 2015 minder toestellen van Samsung zullen zien. Op die manier zou Samsung beter kunnen focussen op individuele toestellen.

Verkoopresultaten van high-end smartphones waren een beetje zwak. We zullen ons productportfolio fundamenteel veranderen.”, zei Kim Hyun-joon, Senior Vice President van Samsung. Hoe die veranderingen er uit moeten gaan zien is nog niet duidelijk. Hopelijk brengt Samsung het aantal toestellen dat te koop is aanzienlijk terug. Momenteel zijn er meer dan 40 toestellen van Samsung te koop en dat is voor de consument simpelweg te veel. Veel van die toestellen bevinden zich in het goedkopere segment en zijn qua specificaties vaak gelijk aan elkaar.

Samsung zou per segment slechts een X-aantal toestellen actief moeten verkopen en oudere toestellen uit het segment moeten halen. Misschien minder keuze voor de consument maar wel een makkelijkere keuze. Wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet is het verleidelijk naar de concurrent te vertrekken.

Bekijk en vergelijk diverse acties in combinatie met Samsung-smartphones

Bron: Associated Press


Tags: , , , , ,