De prijs van een smartphone het belangrijkste

Uit een onderzoek is gebleken dat de merknaam van een smartphone steeds minder belangrijk wordt. De prijs is nu de belangrijkste factor als men op zoek gaat naar een nieuwe telefoon.

Deloitte heeft onder tweeduizend Nederlanders een onderzoek uitgevoerd en daaruit blijkt dat 37 procent vindt dat de prijs van een telefoon het belangrijkst is. 32 procent vindt de prijs van het telefoonabonnement het belangrijkste. Opvallend is dat slechts 16 procent aan geeft het merk het belangrijkste te vinden. Dat is flink wat minder dan de 34 procent van vorig jaar. Waar dat door komt wordt niet gezegd.

71 procent van de ondervraagden heeft een smartphone en van de ondervraagde 55-plussers heeft meer dan 55 procent een smartphone, flink wat meer dan de 35 procent van vorig jaar.

4G is in populariteit gestegen maar wifi is nog altijd het populairste. Maar liefst 90 procent van de smartphonegebruikers kiest thuis of op het werk voor wifi. Slechts 20 procent verbindt hun smartphone met een 4G-netwerk. Driekwart van de gebruikers zegt voor wifi te kiezen omdat het gratis is terwijl een 4G-verbinding te duur is.

Wat ook nog altijd stijgt in populariteit is WhatsApp. 68 procent van de smartphonegebruikers gebruikt de app minstens één keer per week. Vorig jaar lag dat percentage nog op 43 procent. Sms’en wordt nog gedaan door 58 procent van de gebruikers, 8 procent minder dan vorig jaar. En internetbellen? Dat doet slechts 7 procent van de gebruikers.

Het komende jaar wil circa 24 procent van de consumenten een nieuwe smartphone kopen. Een kwart daarvan zegt dan te gaan voor een phablet. Smartwatches zijn een stuk minder populair en slechts 2 procent zegt aan te geven een slim horloge aan te willen schaffen het komende jaar.

En als we dan een nieuwe smartphone gaan kopen, waar kopen we het dan? 40 procent van de mensen die online een telefoon koopt doet dat via de website van een provider. 20 procent koopt hun telefoon via een vergelijkwebsite en 18 procent via de website van een telefoonwinkel. En als mensen hun telefoon in de winkel halen dan gebeurt het 42 procent van de tijd in de winkel van een provider, 25 procent koopt hun telefoon in een elektronicazaak en 23 procent koopt hun telefoon in een telefoonwinkel.

Bron: Deloitte


Tags: , , , ,