In 2013 verkocht Huawei 52 miljoen smartphones, dit jaar is dat opgelopen naar ongeveer 80 miljoen smartphones en volgend jaar wil Huawei maar liefst 100 miljoen smartphones verkopen (wereldwijd).
Huawei mag dan steeds populairder worden, ze hebben wel flinke concurrentie. Zo begeven Lenovo en Xiaomi zich op dezelfde markt en ook zij zijn erop uit om zoveel mogelijk marktaandeel te winnen. Toch lijkt Huawei in ieder geval in Europa meer voet aan de grond te hebben dan de twee grootste concurrenten. Huawei is qua smartphoneverkoop nog wel de grootste, vergeleken met Xiaomi en Lenovo en het laat zelfs Sony, HTC en tal van andere merken achter zich. Samsung is met 445 miljoen verkochte smartphones in 2013 nog wel de meest populaire telefoonfabrikant.
Chinese merken lijken steeds populairder te worden in Europa. Zo is Huawei nu in opmars, maar ook Xiaomi duikt steeds vaker op. Of wat te denken van OnePlus en Oppo? Er zijn nog véél meer merken verkrijgbaar in China die je nooit in Europa zult zien, maar vaak bieden die merken prima specificaties voor een erg scherpe prijs en daarmee kunnen ze prima concurreren met de bekendere merken. Als die merken besluiten hun toestellen naar Europa te brengen kunnen ze mogelijk een flinke slag slaan.
Bron: The Wall Street Journal