Artikel: Provider-apps op élk besturingssysteem [UPDATE]

Als je gebruik maakt van een Android-smartphone of een iPhone zit je qua provider-apps wel gebeiteld, maar op andere systemen is dat een heel ander verhaal. Het kan echter ook anders.

De app Telefoon Tegoed voor Windows Phone die je informatie kan tonen van je Tele2- of T-Mobile-abonnement is nu beschikbaar voor iedereen! Ontwikkelaar Deathgrunt heeft dit besloten nadat veel gebruikers hem benaderd hadden. Je kunt de app gratis downloaden.

iOS-&-AndroidMomenteel zijn Android en iOS het populairst maar BlackBerry 10 en Windows Phone bestaan ook nog, ook al wordt dat soms vergeten door app-makers. Nou heeft BlackBerry 10 het geluk dat er Android-apps gedraaid kunnen worden, maar dat is ook meteen een nadeel. App-makers zullen dan gewoon zeggen dat gebruikers maar de Android-app moeten installeren en op die manier worden er nooit apps specifiek voor BlackBerry 10 gemaakt. Windows Phone zit een beetje in hetzelfde schuitje en hoewel er steeds meer verbetering in lijkt te komen wordt het systeem nog steeds regelmatig overgeslagen onder het mom van “te weinig marktaandeel dus niet interessant“. Voor sommige app-makers is dat zeker zo (uitgebreide app, weinig ontwikkelaars), maar van een provider zou je toch wat anders mogen verwachten. Als mensen kiezen voor een bepaald systeem dan zou je ook die mensen moeten bedienen in hun behoeften in plaats van simpelweg te zeggen dat ze het maar zonder app moet stellen.

Een app bouwen is zo moeilijk nog niet

Tegoed appHet kan echter ook anders en dat heeft app-bouwer Deathgrunt laten zien. Hij is dol op Windows Phone en ontwikkelt zijn apps dan ook voornamelijk voor dat systeem. De meeste apps zijn redelijk eenvoudig maar vaak zijn ze juist daardoor best goed. Geen nonsense, geen overbodige extra’s, gewoon een goede basis die lekker werkt. De moeder van Deathgrunt gebruikt ook Windows Phone maar wilde het niet gebruiken als er geen apps waren voor T-Mobile en Tele2 om te kijken hoeveel minuten ze nog had. Aangezien die apps er niet zijn én ze niet ontwikkeld worden (het ’te weinig marktaandeel’-verhaal) besloot Deathgrunt zelf maar wat in elkaar te zetten. Zelf zegt hij er dit over: “Ik snap dat minder dan 5% marktaandeel van WP totaal niet boeiend is, aan de andere kant; als je in 4 uur tijd 5% aandeel kan bedienen met een simpele app, dan ben je gek als je het niet doet” en later voegt hij daar aan toe: “Feitelijk bouw je die hele app in 4 uur, inclusief wat simpel promo-materiaal. Het tekenen van het logo-icoon was nog het meeste werk (dik half uur), kun je nagaan.

Tegoed-appIn 4 uur tijd heeft hij een app gemaakt waarmee gebruikers hun bundel-informatie kunnen zien, en dat heeft hij gedaan in zijn eentje, zónder hulp van de providers. De app werkt dan ook heel eenvoudig: de app vraagt informatie op van de website van Tele2 of T-Mobile en zet die informatie middels wat code om naar iets wat getoond kan worden in de app. Je ziet hoeveel minuten/sms’jes je nog over hebt, hoeveel data je nog hebt, hoeveel extra kosten je hebt, tot wanneer de maand loopt en wat je telefoonnummer is. Het is misschien niet zo uitgebreid als een officiële app maar dat hoeft ook niet perse. En de werkwijze die Deathgrunt hier voor zijn Windows Phone-app hanteert is bijna rechtstreeks te vertalen naar een app voor BlackBerry 10, of praktisch elk ander exotisch besturingssysteem.

De app staat overigens niet openbaar in de Windows Phone Store, maar met een reden: er is geen ondersteuning vanuit de providers. Volgens Deathgrunt snijdt het mes dan ook aan twee kanten. Enerzijds is er geen app dus maakt iemand (in dit geval hij zelf) zelf wat. Van de andere kant wordt zo’n app niet ondersteund door de providers dus is het bijna niet te doen de app te publiceren. Providers veranderen nog wel eens hoe de gegevens verwerkt worden waardoor zo’n app dan opeens niet meer werkt en als app-maker moet je dat dan zo snel mogelijk rechtzetten. Het zou echter niet de taak van een hobbyist moeten zijn om de klanten van providers tevreden te stellen.

Wij hebben de app even uitgeprobeerd en het werkt prima. Je logt in en ziet direct alle belangrijke informatie. Rechttoe, rechtaan!

Waarom doen providers dit niet?

Met het bovenstaande in je achterhoofd vraag je je af waarom providers niet voor zo’n werkwijze gaan. Prima dat je de apps op de belangrijkste systemen wat uitgebreider maakt maar als je de overige gebruikers kunt bedienen met slechts een paar uurtjes aan werk, waarom zou je dat dan niet doen? Het hoeft niet enorm uitgebreid te zijn, het design hoeft geen prijzen te winnen, als je maar je informatie kan zien. Dat is altijd beter dan simpelweg geen app maken en zo bedien je álle klanten.

Als we een kijkje nemen naar de apps van bijvoorbeeld Tele2 en T-Mobile dan zien we dat er in die apps nagenoeg dezelfde informatie getoond wordt als in de app van Deathgrunt. De Tele2-app laat dataverbruik zien, verbruikte minuten/sms’jes, kosten buiten de bundel en hoe lang je maand nog duurt. Het enige verschil is dat er in die app nog wat extra’s opties zitten zoals het bekijken van facturen, een link naar de klantenservice, het forum, je kunt je gegevens inzien en feedback geven.

T-Mobile-Tele2De My T-Mobile-app doet eigenlijk hetzelfde, maar in die app kun je ook nog bundels toevoegen en het design ziet er wat anders uit. Al die extra’s zijn echter niet nodig voor een functionele app.

Update 15:00 – We hebben net gezien dat KPN, Simyo en Vodafone apps in de Windows Phone Store hebben staan. De KPN-app staat er in sinds oktober dit jaar en de Simyo-app al sinds eind vorig jaar. Ook Vodafone biedt sinds vorig jaar een app. Dat KPN, Simyo en Vodafone al een app bieden is uiteraard super en laat goed zien hoe het wel moet. Nu de rest van de providers nog!


Tags: , , , , , , , , ,