Volgens Rick Osterloh, president en chief operating officer bij Motorola, zou Samsung in de nabije toekomst wel eens kunnen verdwijnen. Volgens hem gaat deze verdwijning hand in hand met het besef van mensen dat je geen telefoon van 600 dollar hoeft te kopen.
“Elke zeven jaar verdwijnt de persoon die aan de top van de markt staat“, aldus Osterloh. Nokia verloor die positie als eerste, daarna volgende BlackBerry en Samsung zou wel eens de volgende kunnen zijn. “We gaan momenteel door een van die fascinerende fases waar mensen zich beginnen te realiseren dat je geen 600 dollar hoeft te betalen voor een high-end telefoon voor een high-end ervaring“. Ook kun je volgens Osterloh niet succesvol zijn als je in China niet succesvol bent, wat een van de redenen is waarom Motorola zijn zinnen op China gezet heeft. Ook heeft de aankoop door Lenovo Motorola goed gedaan en ze hebben naar eigen zeggen een geweldig kwartaal achter de rug.
Maar we gaan even terug naar het mogelijk verdwijnen van Samsung als koploper van de markt. Volgens Osterloh gebeurt dat grofweg iedere zeven jaar, maar het ligt waarschijnlijk iets anders. Het is wel zo dat een koploper vaak wat lakser wordt wat betreft innovaties en luisteren naar de klant waardoor de concurrentie een flinke inhaalslag kan maken. Een goed voorbeeld vind je op de cameramarkt: Nikon en Canon zijn daar al jaren de koplopers maar zijn wat blijven hangen wat de features betreft die hun camera’s bieden. Om die reden zijn camera’s van bijvoorbeeld Sony, Panasonic en Samsung op sommige vlakken nu beter met als gevolg dat ze marktaandeel veroveren. Hetzelfde zie je ook op de smartphonemarkt waar de diverse merken de laatste jaren flink geïnvesteerd hebben in nieuwe ontwikkelingen.
Wanneer verliest Samsung zijn toppositie?
Maar er moet iets meer gebeuren voor je de koning, in dit geval Samsung, van zijn troon stoot. Ten eerste moet er een merk zijn dat de aandacht van het publiek op zichzelf gevestigd kan krijgen door middel van promo’s, commercials, acties en meer van dat soort promotionele ongein. Dat kán genoeg zijn om Samsung van de top te stoten, maar het gebeurt bijna zeker wanneer Samsung laks blijft en niet keihard vecht voor hun huidige toppositie. Gaat zoiets binnenkort gebeuren? Geen flauw idee. Misschien komt LG volgende week met een belachelijk sterke campagne om de harten van de consumenten te veroveren, of komen HTC, Sony of Microsoft volgende maand met een dergelijke campagne op de proppen, maar misschien gebeurt het de komende maanden of misschien zelfs jaren nog niet. En misschien is het niet Samsung die van de top gestoten gaat worden van Apple. Puur kijkend naar de geschiedenis durven we met vrij veel zekerheid te zeggen dat Samsung en/of Apple hun positie in de nabije toekomst gaan verliezen, net zoals dat gebeurde met Nokia, BlackBerry en in mindere mate Motorola (ten tijde van de Razr) maar niemand kan voorspellen wanneer dat gaat gebeuren en wie die positie dan in gaat nemen.
Bron: Forbes
Tags: Blackberry, Koning, Motorola, Nokia, Rick Osterloh, Samsung, Top