Tele2 heeft er moeite mee klanten te behouden. Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt namelijk dat klanten van Tele2 vergeleken met het gemiddelde een stuk vaker binnen een jaar al over willen stappen op een andere provider.
Gemiddeld wil zo’n 16 procent van de klanten van een provider binnen een jaar overstappen naar een andere provider. Bij Tele2 ligt dit percentage echter op maar liefst 26 procent, wat een stuk hoger is. KPN en zijn dochters Telfort en Simyo doen het een stuk beter. Daar zegt zo’n 12 procent dat ze binnen een jaar over willen stappen naar een andere provider.
Het aantal klanten dat zegt te willen vertrekken ligt redelijk gelijk aan de Net Promotor Score (NPS). Deze score geeft aan of klanten tevreden zijn over een provider en of ze deze aan zouden bevelen. Tele2 had in het tweede kwartaal van 2015 de laagste score, namelijk -18. KPN heeft een score van +7 en SImyo doet het het beste met een score van +26. Simpel (-6) en Telfort (-3) hadden beide net als Tele2 een negatieve score. Gemiddeld was de score in het tweede kwartaal van 2015 +2.
Prepaid-klanten willen minder snel overstappen
Prepaid-klanten zeggen minder snel over te willen stappen naar een andere provider maar tegelijkertijd raden ze hun provider ook minder vaak aan aan anderen. 12 procent van de prepaid-klanten zei in het tweede kwartaal over te willen stappen en 5 procent zegt dit binnen een jaar te willen doen. Bij mensen met een abonnement wilde 27 procent in het tweede kwartaal overstappen op een andere provider en 11 procent wilde dit binnen een jaar doen.
Je zou dus denken dat prepaid-klanten, gezien de percentages, relatief tevreden zijn over hun provider maar de NPS-cijfers zeggen wat anders. Bij prepaid is de NPS gemiddeld namelijk -16 tegenover +6 bij abonnementen.
Uitrol 4G-netwerk mogelijke oorzaak van de onvrede onder klanten
De reden dat klanten in het tweede kwartaal van dit jaar ontevreden zijn over Tele2 en vaker over willen stappen wordt niet genoemd in het onderzoek van Telecompaper, maar wie de forums een beetje in de gaten houdt kan wel een aardige schatting maken. Eerder dit jaar beloofde Tele2 4G langzaam uit te rollen naar bestaande klanten. In juli zou de uitrol zo goed als afgerond moeten zijn. Alle bestaande klanten binnen het dekkingsgebied zouden dus sinds vorige maand de beschikking moeten hebben over 4G.
Inmiddels gaat het met de uitrol wel goed als we de reacties her en der lezen, maar in het tweede kwartaal was dit nog niet het geval. Tele2 was redelijk onduidelijk over de stand van zaken waardoor klanten veelal in het duister tastten. Dit kan mogelijk bijgedragen hebben aan de lage score van Tele2.
Tags: 4G, KPN, Overstappen, Prepaid, Simpel, Simyo, Tele2, Telfort, Tevredenheid