In 2015 zal Samsung voor het eerst minder smartphones verschepen. De Zuid-Koreaanse fabrikant behoudt ondanks dat wel zijn marktpositie. De daling in het aantal verscheepte smartphones komt mede door stevige concurrentie.
Marktonderzoeker TrendForce heeft voorspeld hoeveel smartphones diverse merken dit jaar gaan verschepen. Ook heeft Trendforce bekendgemaakt hoeveel smartphones er in totaal verscheept zijn in het tweede kwartaal van dit jaar, namelijk 332 miljoen. Dat is een stijging van 9,1 procent ten opzichte van vorig jaar.
Samsung ziet aantal verscheepte toestellen dalen
Samsung is goed voor 25 procent van de wereldwijde smartphoneleveringen. Daarmee zijn zij de grootste, maar dit jaar worden er wel minder smartphones verscheept dan voorgaande jaren. Samsung verwacht dit jaar in totaal 323,5 miljoen smartphones te verschepen, wat 1 procent minder is dan vorig jaar. De daling in het aantal verscheepte smartphones komt voornamelijk door stevige concurrentie van Chinese merken als Huawei en Xiaomi. Die concurrentie richt zich voornamelijk op budget-smartphones en dat voelt Samsung.
Apple heeft minder last van de Chinese budget-merken en dat zie je terug in de verwachtingen. Apple zou namelijk 223,7 miljoen iPhones verschepen dit jaar, wat een stijging is van 9,1 procent.
Chinese budget-smartphones bieden stevige concurrentie
Het is geen verrassing dat Huawei het aantal verscheepte smartphones ziet stijgen. De fabrikant heeft zelf als doel de 100 miljoen te halen dit jaar en TrendForce ziet dat wel gebeuren. Sterker nog, de marktonderzoeker verwacht een totaal van 110 miljoen verscheepte telefoons. Vergeleken met vorig jaar is dat een stijging van maar liefst 40%!
Xiaomi heeft ook het doel van 100 miljoen gesteld maar gaat dat waarschijnlijk niet halen. Vergeleken met vorig jaar verschepen ze dit jaar naar verwachting wel 14 procent meer smartphones, maar het is niet genoeg om aan de 100 miljoen te komen. Het grote verschil tussen Huawei en Xiaomi is overigens dat Huawei met redelijk wat bombarie de Europese markt betreden heeft terwijl Xiaomi hier nog altijd een relatief onbekende naam is.
Tags: Analyse, Apple, Huawei, Onderzoek, Samsung, Smartphones, TrendForce, Verkopen, Xiaomi