Samsung wil dunnere en luxueuzere smartphones

Samsung lijkt met de Galaxy S6 en de Galaxy A-lijn een nieuwe weg in te zijn geslagen. Volgens de fabrikant zullen nieuwe smartphones alleen nog maar dunner en luxueuzer worden.

2015 moet het jaar van Samsung worden, althans, als het aan de fabrikant ligt. Ze willen vooral gaan focussen op luxueuze smartphones om zich apart te zetten van de concurrentie. Met de Samsung Galaxy S6 is hier een begin mee gemaakt en ook de Galaxy A-lijn laat goed zien wat Samsung van plan is.

Galaxy-S6-schermAls de Galaxy S6 als voorbeeld genomen wordt van wat we kunnen verwachten dan kunnen we uit kijken naar smartphones met een meer premium design, materialen zoals aluminium en glas en features die de lat hoger leggen voor de concurrentie. De eerstvolgende high-end smartphone van Samsung zal de Galaxy Note 5 zijn en we verwachten dan ook dat Samsung met hun phablet nog een stapje verder zal gaan.

Wat we verder nog kunnen verwachten van Samsung is niet bekend, maar Samsung heeft gezegd weer marktleider te willen worden in het premium segment. De hernieuwde focus zal ook voornamelijk op dat segment liggen en onder andere de Samsung Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge zijn daar het directe resultaat van. Mogelijk dat ook de Galaxy A6, A8 en A9 iets met dit hele verhaal te maken hebben?

Concurrentie zoals het moet

Als je als merk steeds populairder wordt dan hoef je in feite steeds minder te doen om aan de top te blijven. Je kunt dan telefoons verkopen puur op basis van naamsbekendheid. Omdat naamsbekendheid in principe niks kost hoef je minder te investeren in andere zaken om telefoons te verkopen. Innovatie is minder nodig, veranderingen zijn minder nodig en je kunt je omzet maximaliseren door wat minder op die zaken te focussen.

Het gevaar van het bovenstaande verhaal is dat je als merk lui wordt en dat de concurrentie je inhaalt. Een mooi voorbeeld is Nokia. Zij waren lang marktleider en hadden een aantal zeer revolutionaire smartphones op de markt gebracht maar toen kwam daar bijvoorbeeld Apple die het idee achter de smartphone naar een hoger niveau bracht. Nokia kon niet snel genoeg aanpassen en gleed vrij snel af. En het zelfde gevaar bestaat nu voor Apple en Samsung.

Samsung merkte in 2014 echter al dat de aandacht van de consument verslapte en laat in 2015 zien dat ze niet voor niets marktleider zijn. Op deze manier worden andere merken ook gedwongen meer in te zetten op innovatie en dat komt de markt alleen maar ten goede. Concurrentie zoals het moet en dat zien wij graag!

Bron: Bloomberg


Tags: , , , , , , ,