Ruim vijfduizend mensen hebben van zich laten horen bij Consumenten Claim. Ze klagen, omdat er bij het aangaan van een abonnement niet duidelijk is verteld hoeveel de smartphone op zichzelf eigenlijk kost.
In dit geval gaat het om abonnementen waarbij uitdrukkelijk geadverteerd werd met de leuze: ”Gratis smartphone.” De prijs van het toestel bleek achteraf in de maandelijkse abonnementsprijs te zijn verwerkt.
Geld terugvorderen
Consumenten Claim wil een massaclaim in dienen tegen de telecomproviders die een telefoon op afkoop hebben aangeboden zonder dat ze dit er uitdrukkelijk bij vermeldt hadden. Momenteel hebben er al zo’n 5000 mensen gehoor gegeven aan de oproep. Aldus directeur Stef Smit via BNR.
Consumenten Claim wil de verborgen kosten terugvorderen aan de hand van een uitspraak die de Hoge Raad in februari deed. De Hoge Raad stelde dat providers duidelijk en begrijpelijk aan de consumenten kenbaar moest maken dat de prijs van de smartphone in de maandelijkse lasten meegenomen was.
Een ander probleem
Een ander verhaal is de klant die het abonnement door laat lopen zonder een nieuwe smartphone uit te kiezen. In dit geval zou er teveel geld zijn betaald. Voor iedereen die in het verleden een ‘All in” abonnement heeft gehad, kan zich melden Consumenten Claim.
Tags: BNR, Consumenten Claim, Providers, Smartphone