Ongeveer 3% van alle Europeanen blokkeert internetadvertenties op hun smartphones. Dit doen ze door speciale software te downloaden en installeren.
Dit is te zien in een rapport van Pagefair. Dit bedrijf brengt adblocking in kaart en diens uitgevers. Het bedrijf doet er alles aan om nadelige effecten hiervan tot een minimum te beperken.
Het rapport
Uit het rapport valt op te maken dat adblocking vooral in Aziatische landen populair is. Zo zijn er in China 159 miljoen mensen die een adblocker gebruiken. India, Indonesië en Pakistan zijn hier ook veel mee bezig.
In Europa gebruikt slechts 2,7% een adblocker in hun browser. Minder dan 1% gebruikt speciale apps om deze advertenties te blokkeren.
Statistieken
Cijfers over het afgelopen jaar omtrent het gebruik van mobiele adblockers zijn reeds bekend. Hieruit blijkt ook dat ongeveer 14% van alle Nederlanders een adblocker op hun PC of laptop gebruikt.
Webuitgevers die het van inkomsten via advertenties moeten hebben maken zich zorgen. Sommige websites geven zelfs een melding aan bezoekers met het verzoek om hun adblocker tijdelijk uit te zetten.
Tags: Adblocker, Advertenties