In eerste instantie werd voorspeld dat de iPhone 6 en 6 Plus populair zouden zijn bij Android-gebruikers die van plan waren een nieuwe telefoon te kopen. Nu blijkt dat die voorspelling er helemaal naast zit.
De overgrote meerderheid van iPhone-kopers dit jaar zijn mensen die al een iPhone hebben. Van alle consumenten die binnen 30 dagen na de release van de iPhone 6 een iPhone kochten had maar liefst 80 procent al een iPhone. Vorig jaar was dat met rond de 60 procent een stuk minder. Toen kwam ongeveer 25 procent van de iPhone-kopers van Android af, en dat percentage is in 2014 gedaald naar iets meer dan 10 procent.
Van de voormalig Android-gebruikers koos 31 procent voor de grotere iPhone 6 Plus terwijl slechts 25 procent van de iPhone-gebruikers voor dat toestel koos. Mogelijk komt dat doordat Android-gebruikers al meer gewend zijn aan grotere schermen en daar makkelijker voor kiezen. Voor iPhone-gebruikers is de stap van 4 inch naar 5,5 inch mogelijk te groot.
85 procent van de voormalig Android-gebruikers koos voor de iPhone 6 of iPhone 6 Plus. In 2013 koost slechts 52 procent voor de iPhone 5S. Dit jaar kiezen meer Android-gebruikers dus voor het nieuwste vlaggenschip van Apple in plaats van dat ze voor een ouder model gaan.
Voordat de iPhone 6 en iPhone 6 Plus uit kwamen voorspelden analisten dat de toestellen vooral veel voormalig Android-gebruikers aan zou trekken. Apple had zelfs een gebruiksaanwijzing gemaakt voor die gebruikers zodat ze zonder moeite hun data over konden zetten. Die voorspellingen zitten er dus flink naast, al moet er wel bijgezegd worden dat de bovengenoemde cijfers het resultaat zijn van een onderzoek onder slechts 300 consumenten die een iPhone kochten in de eerste 30 dagen na de release. In het eerste weekend waren er al 10 miljoen iPhones verkocht waardoor een groep van 300 personen mogelijk niet representatief is voor de overige kopers.
Bron: MacRumors
Tags: Android, Apple, iOS, iPhone, iPhone 6, iPhone 6 Plus, Overstappen