Op basis van een eigen onderzoek heeft onder 12.000 respondenten heeft Telecompaper berekend dat vier op de tien Nederlanders een abonnement heeft bij een ‘goedkope’ provider. Dergelijke providers zijn bijvoorbeeld Tele2, hollandsnieuwe en Simpel.
Telecompaper noemt de goedkope providers ‘No-frills providers’. Deze providers zonder poespas zetten vooral in op een lagere prijs om op die manier te concurreren met de ‘premium’ providers. Bij het uitkiezen van een abonnement kijkt 42 procent van de consumenten naar de prijs en slechts 24 procent kijkt naar het toestel dat er erbij krijgt. 18 procent van de consumenten kijkt naar de kwaliteit van het netwerk van een provider bij het uitzoeken van een abonnement. Prijs is dus zeer belangrijk en dat verklaart ook waarom de goedkope providers zo populair zijn momenteel. Eerder kwam in een ander onderzoek al naar voren dat ook bij het uitzoeken van een smartphone vooral gekeken wordt naar de prijs.
Ook SIM-only is populairder geworden. In het derde kwartaal van dit jaar bestond maar liefst 43 procent van de abonnementen uit SIM-only-abonnementen. Dat is een stijging van 9 procent ten opzichte van vorig jaar. Wanneer iemand een SIM-only-abonnement koopt gebeurt dat 26 procent van de keren in de winkel en 59 procent online.
Van de ‘premium’ providers zijn T-Mobile en Vodafone de grootste. Samen hebben ze een marktaandeel van zo’n 40 procent. KPN is wel nog steeds marktleider maar heeft zijn klanten verdeeld zitten over de verschillende dochters.
Bron: Telecompaper
Tags: Hi, hollandsnieuwe, KPN, Simpel, T-Mobile, Tele2, Telfort, Vodafone