Wat Android radicaal anders doet dan de concurrentie is dat ze geen strenge eisen stellen wat betreft de hardware waar de software op moet draaien. Is dit een slimme keuze of kan het de ondergang van Android betekenen?
Gisteren hadden we het bericht over Instagram waar nogal wat mensen problemen mee hebben. Ook is deze week de game Temple Run uitgekomen, waar eveneens enorm veel problemen over gemeld worden. Ook tientallen andere apps werken niet, of niet goed op een hele reeks Android toestellen, met een flink aantal klachten tot gevolg. Maar hoe komt het nou dat er zo enorm veel problemen zijn met Android apps? Waar ligt het aan? En is het op te lossen?
Versplintering
Het probleem is volgens ons (en met ons velen anderen) de versplintering. Google stelt nagenoeg geen eisen aan de hardware waarop Android moet draaien, met als gevolg dat elke fabrikant ‘maar wat doet’. Een scala aan verschillende processors, video chips, opslagruimtes, schermen, resoluties en ga zo maar door. Als app-ontwikkelaar wil je je app voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken, en dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je app enorm veel hardware-combinaties ondersteund. De kans dat er wat fout gaat wordt steeds groter naarmate er meer combinaties zijn van verschillende soorten hardware en allerlei andere zaken. Ongeacht welke Android smartphone je hebt, van Galaxy Y tot Galaxy Note en van Wildfire S tot Xperia S, de kans is groot dat je al wel eens problemen hebt gehad met apps.
Oplossing
Is het op te lossen? Ja, maar dit is voor veel Android fans een gevoelig puntje. Wil Android overleven en de problemen te boven komen, dan moet er het een en ander veranderen. Er zullen meer en strengere eisen opgesteld moeten worden met betrekking tot de te gebruiken hardware. Het hoeft niet zo dichtgetimmerd te zijn als bij bijvoorbeeld iOS of Windows Phone, maar iets meer eisen is zo verkeerd nog niet. Strengere eisen betekent minder versplintering, mede doordat fabrikanten minder variaties op de markt kunnen brengen. Door de vermindering van versplintering hoeven app-ontwikkelaars aan minder hardware-eisen te voldoen en zullen er vanzelfsprekend minder problemen ontstaan. Bovendien leidt minder versplintering ook tot snellere updates omdat er minder optimalisaties en tests nodig zijn.
Hoe verder?
Als Android doorgaat zoals nu dan zullen de app- en update-problemen ze uiteindelijk de nek omdraaien. Slecht nieuws vindt snel zijn weg naar het internet en iedereen leest het. Hoe meer negativiteit rondom Android, hoe minder mensen een Android smartphone zullen nemen. Het klinkt als doemdenken, maar Android moet echt veranderen wil het kunnen blijven concurreren.
Overigens zien de Android fabrikanten zelf ook al in dat al die versplintering meer kwaad dan goed doet. Zo heeft HTC voor 2012 tot nu toe maar drie toestellen aangekondigd onder de naam ‘One’. Sony komt naar verwachting ook met maar drie á vier toestellen, waarvan de Xperia S nu al op de markt is. Volgens ons is dat een goede ontwikkeling want hoe meer toestellen je uitbrengt, hoe groter de chaos. Kijk bijvoorbeeld naar de problemen rondom updates van HTC toestellen.
Samsung draagt wat ons betreft het meest bij aan de versplintering, aangezien ze constant met nieuwe Galaxy toestellen op de proppen komen. Ook van Samsung zien we liever maar drie of vier toestellen in een jaar tijd. Minder versplintering en klanten weten beter waar ze aan toe zijn omdat het onderscheid tussen budget, mid-range en high-end dan beter te maken is.
Hopelijk leest Google mee (en dan doelen we niet op de Google Spiders) en gaat Android een beetje op de schop ten goede van de consument!
Tags: Android