Japan staat bij velen bekend als een gek land, maar ook als een technologisch ver ontwikkeld land. Veel elektronica komt uit het land van de rijzende zon. Een nieuw onderzoek heeft echter een verrassend resultaat getoond.
Een land dat bekend staat om technologische hoogstandjes, een land waar veel van onze elektrische apparaten vandaan komen. Je zou verwachten dat iedereen daar rondloopt met de allernieuwste smartphones van de Japanse merken Sony, Panasonic en Sharp, maar dát is dus niet waar! Een onderzoek van comScore heeft namelijk aangetoond dat er pas sinds februari van dit jaar meer smartphones verkocht zijn dan feature-phones.
ComScore heeft 4000 mobiele gebruikers onderzocht: 23,5 procent van de markt is in handen van Sharp, 13,8 procent is in handen van Panasonic en Sony bezit 7,5 procent. En Apple dan? In de westerse landen is Apple een grootmacht, maar in Japan hebben ze maar een marktaandeel van 6,5 procent. Onder de smartphones is Android het grootste besturingssystemen met een marktaandeel van 61,4 procent. Apple heeft met iOS maar 34,2 procent in handen.
Vice-president van comScore Japan, Daizo Nishitani, zegt dat het onderzoek een belangrijke verschuiving laat zien van feature-phones naar smartphones.”Japanse mobiele telefoon gebruikers waren al zeer betrokken met hun apparaten, maar met de toegevoegde functionaliteiten en meer mobiele media consumptie is de kans zeer groot dat we behoorlijke veranderingen gaan zien in mobiel gebruik onder de Japanse mobiele populatie in 2012.”
Wat ons erg opvalt is dat merken als Sharp en Panasonic, die we hier nauwelijks kennen van smartphones, in Japan erg groot zijn. Nu is het een feit dat Japanners erg gesteld zijn op nationale merken, maar zo’n groot verschil hadden we niet verwacht. Vooral het feit dat de iPhone het niet heel erg goed doet valt erg op, vooral omdat het in de rest van de wereld wel als een razende over de toonbank gaat.
Vergelijk aanbiedingen van populaire smartphones |
Bron: Slashgear.com