KPN heeft bekendgemaakt dat klanten in twee jaar tijd veel minder zijn gaan sms’en. Het aantal verstuurde sms’jes is in twee jaar tijd namelijk bijna gehalveerd. Ook heeft het bedrijf bekendgemaakt dat de lease-abonnementen het goed doen maar dat de omzet gedaald is.
KPN klanten versturen minder sms’jes
In 2010 verstuurde een klant bij KPN nog gemiddeld 56 sms’jes per maand. Het afgelopen kwartaal van dit jaar lag dit aantal rond de 30. Nu hebben veel klanten echter mobiel internet en maken ze gebruik van diensten als WhatsApp, Facebook, Ping en iMessage. Met die diensten, in combinatie met mobiel internet, kun je nagenoeg onbeperkt berichtjes naar elkaar sturen. Dat merkte KPN (en elke andere provider) met hogere abonnementsprijzen als gevolg. Die hogere prijzen moesten de misgelopen inkomsten uit sms neutraliseren.
Lease-abonnementen zijn succesvol voor KPN
De inkomsten uit sms’jes lopen terug, maar de lease-abonnementen zijn populair. Voorgaande jaren waren er vaak veel verliezen wat betreft het aantal klanten, maar dat lijkt nu te veranderen. KPN verloor dit kwartaal namelijk ‘slechts’ 5000 van de drie miljoen klanten, tegenover 18.000 een jaar geleden en 80.000 begin 2011. Er gaan dus steeds minder klanten weg bij KPN en dat is sinds de introductie van de lease-abonnementen.
Omzet gedaald, maar niet drastisch
Minder verstuurde sms’jes, nog steeds klanten die weg gaan, dat kan nooit veel goeds betekenen voor de omzet van het bedrijf. Toch valt het mee want de omzet daalde met slechts 6,5 procent naar 3,05 miljard euro. Die relatief lage daling komt mede door goede resultaten van KPN in de televisie- en internetdiensten. Het bedrijfsresultaat zakte wat meer, namelijk met 12 procent naar 1,17 miljard euro.