Apple is in het verleden wel eens op de vingers getikt om hun garantiebeleid. Zo bood het bedrijf in het verleden maar één jaar garantie waar twee jaar verplicht is. Dat is verbeterd en nu gaat Apple klanten ook beter informeren over AppleCare en standaard garantie.
Apple gaat klanten beter informatie over garantievoorwaarden
Tot april vorig jaar bood Apple maar één jaar garantie terwijl het in de Europese Unie wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar te bieden. De Consumentenbond had toen al gezegd dat het Apple klanten beter moest informeren omtrent het hun garantiebeleid. Dat gaat Apple nu ook doen en dat zal betrekking hebben op zowel de standaard garantie als het AppleCare-pakket dat je bij Apple-producten kunt nemen. Bart Combée, de directeur van de Consumentenbond, hoopt dat Apple de Nederlandse wetgeving na gaat leven. “Op zichzelf is het positief dat Apple de noodzaak inziet de voorwaarden aan te passen, maar omdat ze dat geheel eenzijdig doen, is het nog maar de vraag of de nieuwe voorwaarden de verhouding tussen de garantie van Apple en de Nederlandse wet correct weergeven“, aldus Combée.
Garantie-informatie bij Apple-producten wordt aangepast en verbeterd
Apple zal de garantie-informatie die bij Apple-producten geleverd wordt aanpassen en verbeteren, al is niet helemaal duidelijk op wat voor manier dat zal gebeuren en wanneer de aanpassingen en verbeteringen allemaal doorgevoerd zijn. “We begrijpen dat het even duurt om de papieren voorwaarden aan te passen. In de tussentijd moeten consumenten goed beseffen dat Apple niet het gehele verhaal over garantie vertelt. We houden natuurlijk de vinger aan de pols“, aldus Bart Combée. De Consumentenbond zou een gesprek aangevraagd hebben met Apple over garantievoorwaarden, maar dat is door het bedrijf afgewezen.
Vergelijk acties van de iPhone 4 8GB, iPhone 4S en iPhone 5 |
Bron: Consumentenbond
Tags: Apple, AppleCare, Consumentenbond, Garantie