In maart plaatsten we een artikel over Cell Broadcasting op het T-Mobile netwerk. Door een update raakten accu’s van diverse telefoons opeens erg snel leeg. Het leek opgelost te zijn, maar dat is het mogelijk toch niet.
T-Mobile en NL Alert zorgen nog steeds voor problemen
Het probleem met Cell Broadcasting is op een aantal telefoon-modellen opgelost, maar er zijn nog steeds een flink aantal mensen die problemen ondervinden. Een van de oplossingen in het vorige bericht was het uit- en aanzetten van Cell Broadcasting en in de meeste gevallen lijkt dat het probleem inderdaad te verhelpen. Maar er zijn nogal wat telefoons waarbij je Cell Broadcasting bijvoorbeeld niet uit kunt zetten, waardoor het probleem blijft bestaan. Ook lijkt het probleem zich voor te doen bij andere providers die gebruikmaken van het T-Mobile netwerk (Ben, Simpel en Tele2). T-Mobile zegt op haar forum het probleem te kennen en er ‘wordt aan gewerkt’ maar daar blijft het ook bij. Door dit probleem zijn nog steeds een aantal telefoons onbruikbaar door de accu die krankzinnig snel leeg is en dat is gewoon onacceptabel.
Hoe het probleem werd blootgelegd
We hebben contact opgenomen met de Tweakers.net-gebruiker Kiswum. Hij was een van de eerste die serieus aandacht schonk aan dit probleem en op basis van onder andere zijn informatie hebben wij ons eerste bericht hierover gemaakt. Ook is hij degene die het probleem deze week nogmaals aangekaart heeft.
We vroegen hem hoe hij tot zijn conclusies met betrekking tot het probleem is gekomen. “Ik weet niet meer precies hoe ik tot mijn conclusies gekomen ben. Volgens mij zocht ik eerst naar mede slachtoffers met een Samsung Galaxy Gio.”, aldus Kiswum. In een week tijd bleken er drie toestellen binnen zijn familie last te hebben van hetzelfde probleem. Op het eerste gezicht dacht hij aan een probleem met de Gio zelf maar al snel bleek het probleem breder te zijn. Toen is het balletje gaan rollen en bleken veel klanten met diverse toestellen (van voornamelijk Samsung en HTC) last te hebben van het probleem. “Toen wist ik dat het niet om een update van dit toestel kon gaan of een productiefout, maar eerder een probleem met diverse toestellen bij één provider. Mijn schoonmoeder gaf aan dat ze op 2G langer gebruik kon maken van het toestel, maar nog niet zo goed als voorheen. Even later kwam ze volgens mij met het statement dat ze zag dat diverse mensen het probleem oploste door Cell Broadcasting uit te zetten. Dit heeft ze gedaan, maar dit had voor haar niet geholpen.”, aldus Kiswum. Dit alles speelde zich af in februari/maart maar het probleem bestaat dus nog steeds voor een aantal toestellen.
Hoe nu verder?
De hamvraag is nu: welke toestellen kunnen niet gebruikmaken van de bekende oplossingen? Het gaat hier vooral om toestellen waarbij Cell Broadcasting niet uitgezet kan worden. Wanneer je in deze toestellen een simkaartje stopt van een andere provider houdt het probleem op te bestaan, dus het probleem ligt specifiek bij het T-Mobile netwerk en alleen T-Mobile kan het oplossen. De gebruiker ‘ltGuillaume’ is een online petitie gestart om wat meer druk te kunnen uitoefenen op T-Mobile zodat het probleem alsnog volledig opgelost wordt.
Teken de online petitie als jij nog steeds last hebt van het probleem en wilt dat T-Mobile het zo snel mogelijk oplost. |
Zelf gaan we contact opnemen met T-Mobile om erachter te komen wat hierover bij de provider bekend is en wat er momenteel aan gedaan wordt.
Bron: Tweaker Kiswum
Tags: Accu, Cell Broadcasting, NL Alert, Probleem, T-Mobile