We kennen allemaal wel de reclame van de knuffelmarrokaan, de oude T-Mobile-tijger en de ansjovis. De reclame van de nieuwe T-Mobile-reclame is veelvuldig op tv te zien geweest en ze zeggen dat ze naar klanten luisteren. Maar is de ansjovis nu wel echt optioneel?
T-Mobile en zijn ansjovis
Voorheen had je bij T-Mobile Smart Plus en iSmart waarbij je voor abonnementen koos met daarin belminuten en internet. Zelf samenstellen ging niet waardoor je vaak een abonnement af moest sluiten dat niet helemaal overeen kwam met wat je eigenlijk wilde. Volgens T-Mobile is dat hetzelfde als kiezen uit pizza’s zonder dat je een bepaald onderdeel weg kunt laten. In de reclame geeft T-Mobile aan te luisteren naar haar klanten en vanaf nu kun je zelf je abonnement samenstellen! Oké, mooi, op naar de T-Mobile website! En wat blijkt nu? De ansjovis bestaat gewoon nog steeds. Ja, je kunt je eigen abonnement samenstellen maar dan moet je wel verplicht een Startabonnement afnemen van 10 euro per maand.
Betalen voor iets wat je niet gebruikt
In het Startabonnement zit onbeperkt internetten buiten je bundel met een lagere snelheid (64Kbps), onbeperkt sms’en en korting op je telefoon. Onbeperkt internetten en onbeperkt sms’en waren bij de vorige abonnement optioneel en nu zijn ze opeens verplicht. Om mijzelf als voorbeeld te nemen: ik wil niet onbeperkt sms’en want ik sms bijna nooit en met internetten ga ik nooit buiten de bundel dus aan onbeperkt internetten heb ik niks. Ik zou dus 10 euro per maand betalen voor iets wat ik niet wil/gebruik. Maar T-Mobile, als ik geen ansjovis wil, dan hoef ik dat toch niet te nemen? Of hoe zat dat ook alweer?
T-Mobile de enige provider met ansjovis?
Eerlijk is eerlijk: T-Mobile is niet de enige provider waarbij bepaalde extra’s opgedrongen worden. Extra’s die niet iedereen wil hebben of is de keuze die je moet maken altijd verkeerd. Bij Vodafone bestaat het laagste RED-abonnement bijvoorbeeld uit 400 belminuten, onbeperkt sms’en en 500MB. Wat nou als 400 minuten te veel is maar 500MB te weinig? Jammer maar helaas want als je een stapje hoger gaat krijg je onbeperkt bellen en 2GB. Daar moet je het dan maar mee doen, ook al heb je niks aan onbeperkt bellen en sms’en.
KPN doet op het een soortgelijke manier. Het goedkoopste abonnement bevat 100 minuten, 100 sms’jes en 100MB. Daarbij krijg je onbeperkt internet (vergelijkbaar met T-Mobile), gratis WiFi HotSpots en gratis ToestelVeilig. De prijs per maand is 29 euro, maar niet als je een Galaxy S4 bij dat abonnement wilt want dan betaal je opeens 40 euro per maand. Maar wat nou als je die Galaxy S4 wilt maar je wilt geen 40 euro per maand betalen? Jammer maar helaas! Wat nou als je meer dan 500MB wilt? Dan moet je kiezen voor een abonnement van minimaal 47,50 per maand, maar in combinatie met de Galaxy S4 betaal je 65 euro per maand.
Is de ansjovis wel echt weg?
Veel providers adverteren veelvuldig met allerlei mooie extra’s die zij bieden. Onbeperkt internetten, onbeperkt sms’en, gratis toestelverzekering, voordelig internetten en bellen in het buitenland, gratis bellen naar nummers bij de provider of gratis bellen naar nummers van vrienden en ga zo maar door. Uiteindelijk betaal je als consument gewoon voor al die mooie gratis extra’s en als je die extra’s niet wilt hebben is dat gewoon ‘vette pech’.
Conclusie: als je gewoon wilt bellen en internetten in combinatie met een mooie nieuwe smartphone dan heb je gewoon pech. Er worden je allerlei overbodige extra’s opgedrongen. Dus is de ansjovis nu wel echt weg? Nee. Absoluut niet!
Om Ali-B maar even te quoten: “Ik wil een abonnement zonder ansjovis! Ik ben voor!“