Waarschijnlijk zie je wel eens wat voorbijkomen op Facebook van Candy Crush, of heb je het wel eens iemand zien spelen want de game is een enorme hit waarmee door de makers enorm veel geld verdiend wordt.
Candy Crush Saga enorme hit
Iedereen kent Candy Crush Saga wel. Als je Facebook hebt dan heb je vast wel eens een invite gekregen of ergens een berichtje van iemand voorbij zien komen. Misschien speel je het zelf wel op Facebook, of op je smartphone. En waarschijnlijk kent iedereen wel iemand die het spel wel eens speelt. Het kinderlijk eenvoudige spelletje is gigantisch populair over de hele wereld. Het is zelfs zó populair dat de makers er een slordige 475.000 euro per dag (!!) mee verdienen. In principe is Candy Crush Saga gratis te spelen, maar dan wel met een aantal vervelende onderbrekingen in de vorm van een wachttijd. Als je wat geld betaalt kun je die wachttijd overslaan en direct verder spelen.
“Ze hebben een beproefd spelconcept gepakt en het nét iets opgepoetst. Wat ze gedaan hebben is een aantal trucjes toegevoegd. Ze hebben een timer toegevoegd. Na vijf keer spelen moet je een half uur wachten. Dat wil je niet en dan moet je geld betalen“, aldus game-onderzoeker David Nieborg van de Universiteit van Amsterdam.
Spelers kunnen via Candy Crush vrienden en familie uitnodigen om ook te spelen en daarvoor worden ze beloond. Die vrienden en familie nodigen op hun beurt ook weer andere mensen uit en zo groeit de populariteit van de game razendsnel. David Nieborg vervolgt: “Wat de meerderheid van de spelers doet, is niet betalen. Dat maakt het bedrijf niet veel uit, want die spelers maken reclame. Dan is er toch nog een aanzienlijk percentage dat wel betaalt. Als je miljoenen spelers hebt, dan gaat het heel hard.”
De gevaren voor games als Candy Crush Saga
Zelf hebben we nog contact opgenomen met David over de gevaren van een plotseling populaire game. Zo zit Draw Something nog vers in het geheugen. De game was immens populair maar die populariteit stortte al vrij snel in als een kaartenhuis. “Die dreiging is er voor Candy Crush Saga zeker. Elk spel, en zeker mobiele games, wordt vaak maar relatief kort gespeeld. King (de ontwikkelaar van Candy Crush) zal er alles aan doen om de levensduur te verlengen natuurlijk. Door nieuwe content zoals extra levels en door andere trucs. Maar op een gegeven moment is het over. De truc zal zijn om dan spelers te werven, vooral ook via Candy Crush, voor het volgende spel van King. Of voor deel 2. De makers van Angry Birds hebben dit heel slim gedaan en hebben de levensduur van hun serie vrij lang gerekt”, aldus David Nieborg.
Ook hebben we David gevraagd hoe hij tegen de mogelijke beursgang van het bedrijf achter Candy Crush Saga. Door de korte duur van populariteit kan een beursgang een slecht idee zijn volgens ons. Zo ging Zynga (bekend van onder andere Farmville) ook naar de beurs maar de resultaten daarvan vielen behoorlijk tegen. David zei hierover het volgende: “De makers hebben op zich niet heel veel hits op hun naam. Maar dat had Zynga ook niet. De “teloorgang” hoort bij elk spel. Een beursgang kan voor de aandeelhouders van het bedrijf heel erg lucratief zijn, ze zullen binnenlopen. Zeker nu Candy Crush nog zo’n hit is. Met het geld dat ze ophalen kunnen ze dan nieuwe games bouwen (of hele grote villa’s kopen). Of het verstandig is om in King te investeren als aandeelhouder? Dat is echt gokken. Als ik een paar duizend euro over zou hebben zou ik eerder naar het casino gaan.” Duidelijke taal dus.
Als laatste ging David in op de vraag of mensen de simpele spelletjes waar veel mee verdiend kan worden in korte tijd niet een keer beu zijn en alsnog kiezen voor de games met meer diepgang. “Candy Crush is geen slecht spel, het zit vernuftig in elkaar en het biedt, blijkbaar, heel veel spelplezier. Er zijn wel heel veel games die andere spelervaringen bieden en die inderdaad iets meer vertellen over onze wereld of die verder gaan dan puzzelen. Ik hoop dat de markt voor mobiele games die vernieuwend zijn, op inhoudelijk of speltechnisch vlak, zal groeien. Het ligt vooral ook aan platformaanbieders (Apple, Google/Samsung, Microsoft) om te blijven vechten voor diversiteit.”
Bron: NOS.nl
Tags: Apps, Candy Crush, Games, Hit, Succes