Vorige week hadden we het over het ansjovis-verhaal van T-Mobile en hoe dat hele verhaal niet bleek te kloppen. Deze week is het de beurt aan Vodafone om door het stof te gaan en wel om hun nieuwe radio-reclames.
Vodafone en het verhaal van de reclame
Blijkbaar is het moeilijk voor providers om leuke en pakkende reclames te bedenken. T-Mobile heeft Ali-B om kwesties aan te kaarten. KPN gebruikt een iets te enthousiaste vader die graag zijn zoon belachelijk maakt via Facebook, Telfort heeft de ooit rijke familie die nu alles doet met budget in het achterhoofd en Tele2 gebruikt een mengelmoes van strak design met kleurtjes en een zwart schaap. De enige die het wél daadwerkelijk leuk doet (volgens ons) is Hi met het vriendenclubje. Maar we gaan het nu hebben over Vodafone en dan met name de – inmiddels beruchte – radioreclames.
Maar u bent toch van die rood met witte reclames?
Wie doordeweeks naar de Nederlandse radio luistert kent de Vodafone-reclames ongetwijfeld. Iemand belt naar een provider en zegt dat hij bepaalde dingen in zijn abonnement wil hebben. Die bewuste provider kan dat niet bieden, de persoon die gebeld heeft zegt dat hij het toch echt ergens gehoord heeft, iets met een provider die gebruikmaakt van wit en rood. “Ja, dat is Vodafone! Wij hebben de kleuren X en Y!“. Elke reclame verwijst overduidelijk naar een bepaalde provider zonder de naam te noemen. Als jij het woord ‘ansjovis‘ hoort dan weet je al genoeg en gekoppeld met de kleuren wit en roze kan het niet duidelijker. Of wat denk je van het gebruik van het woord ‘goeiemoggel’?
Nu is er niks mis mee met een wijzend vingertje naar je concurrentie en wat Vodafone doet in de reclames is toegestaan volgens de Reclame Code Commissie, maar moet het nou echt op zo’n ongelooflijk irritante manier gebracht worden? Kan het niet wat korter, leuker en origineler? Het moet namelijk niet zo zijn dat mensen gek worden van je reclames.
Sportief reageren, T-Mobile laat zien hoe
Wat we ons ook afvroegen was hoe de andere providers reageren op de reclames van Vodafone en het feit dat die de spot drijven met hun. Logischerwijs werd er niet ingegaan op de reclames door de concurrerende providers, behalve door T-Mobile want die besloot te laten zien hoe het óók kan.
Dit is een verhaal van een tijdje terug en is niet echt volop in het nieuws geweest. T-Mobile had de ansjovis-reclame. Vodafone reageerde daarop met hun radio-reclame. T-Mobile besloot daarna op een ludieke manier te reageren. Men neme twee pizza-ovens, een alles-in-één-pizza en een zelf-samenstellen-pizza waartussen voorbijgangers kunnen kiezen en dat alles voor het hoofdkantoor van Vodafone. Benieuwd naar het filmpje? Check hem dan hieronder:
Wat vind jij van de reclames van Vodafone, of van de reactie van T-Mobile?