Hiep hiep hoera! Facebook is vandaag tien geworden en er is in die tien jaar tijd heel veel gebeurd. Wat ooit begonnen is als digitaal fotoboek en sociaal platform voor de Harvard-universiteit is uitgegroeid tot een platform van ongekende grootte.
Facebook is tien geworden!
In februari 2004 richtte Mark Zuckerberg TheFacebook op, een online fotoboek en sociaal platform voor Harvard-studenten. TheFacebook bleek populair te zijn en er kwamen steeds meer universiteiten bij zodat meer mensen zich aan konden melden voor Facebook. In september 2006 werd Facebook toegankelijk gemaakt voor iedereen en toen ging het hard. Concurrentie was er wel maar geen enkele concurrent kon opboksen tegen Facebook. In Nederland is onder andere Hyves ten onder gegaan terwijl Facebook juist bleef groeien.
Het mobiele landschap is door Facebook ook veranderd. De groei van Facebook liep ongeveer gelijk met de opkomst van smartphones en mobiel internet. Het delen van foto’s en statussen via je telefoon werd steeds meer gemeengoed en nu, in 2014, staat Facebook op praktisch elke smartphone. Veel apps maken gebruik van Facebook en op veel websites kun je inloggen via Facebook.
Facebook nog altijd ongekend populair
Hoewel Facebook al een tijdje ter discussie staat als het aankomt op privacy zijn er momenteel toch nog altijd zo’n 1,2 miljard actieve gebruikers. De populariteit is wel iets aan het afnemen onder jongeren, maar dat heeft er mogelijk mee te maken dat ouderen juist steeds vaker gebruik lijken te maken van Facebook. Hoe de komende tien jaar er uit gaan zien voor Facebook is niet te voorspellen. Zou Facebook nog groter zijn? Of zou Facebook juist compleet verdwenen zijn over tien jaar?
Facebook is een besmettelijke ziekte
Om een beetje een beeld te geven over de toekomst moeten we even uitwijken naar een onderzoek gedaan door onderzoekers van de Princeton University. Volgens de onderzoekers zijn er veel overeenkomsten tussen sociale netwerken en besmettelijke ziektes. Op basis van epidemiologische modellen kan bepaald worden hoelang het duurt voordat het Facebook-‘virus’ voorbij. Tussen 2015 en 2017 zal zo’n 80 procent van de gebruikers het netwerk verlaten hebben. Over tien jaar is er dus geen Facebook meer als dit model klopt! Maar grote kans dat we Facebook over tien jaar compleet vergeten zijn en ons vastgebeten hebben in een nieuw sociaal netwerk.
Tags: 10 jaar, Facebook, Hiep hiep hoera, Jarig